[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Search :: Submit ::
Main Menu
Home::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Contact us::
Statistical info::
::
Indexing and Abstracting
..
Islamic Economic Association Of Iran
 
..
Social Media
 


..
Paper Plagiarism Checker
 
..
:: Volume 11, Issue 42 (Quarterly Journal of Fiscal and Economics Policies 2023) ::
qjfep 2023, 11(42): 91-135 Back to browse issues page
Nudge and policies based on behavior as a powerful tool in reducing Nonperforming bank loans
Seyed ahmad Ebrahimi , Alireza Erfani * , Majid Eshaghi gorji
semnan university
Abstract:   (1617 Views)
The beating heart of banking is in financial intermediation and the continuous rotation of loan-deposit-loan. Nonperforming bank loan due to the locking of banks loan in a process outside of this cycle, practically take part of the banks assets out of their credit management and reduce their crediting ability. On the other hand, The use of strict techniques for Collecting Receivables such as bank fines Obtainment has caused a high level of people's mistrust in the banking system. The current research has been done with the aim of benefiting from behavioral economics tools in banks to Collecting receivables. The research is of a qualitative and experimental type, which in the qualitative part of the data was collected using a semi-structured interview, and through theme analysis, components and indicators were identified for the collect bank Receivables. The findings of the research, while emphasizing the benefit of behavioral-based executive policies to collect bank Receivables, show that it is possible to use Nudge tools that include nine main concepts: Messenger, Incentives, Norms, Defaults, Salience, Priming, Affect, Commitments and Ego are useful in the direction of collect bank Receivables.The results of the experiment conducted in 200 loan cases indicate that if collect bank Receivables are followed up only on the basis of telephone calls and without the use of Nudge, 20% of the collect bank Receivables cases will be reduced, but if in a telephone call to collect bank Receivables from if Nudge is also used, the number of will be reduced by 30%, so it is expected that the number of collect bank Receivables files will be reduced by 10% with the use of Nudge.
 
Keywords: : Behavioral economics, laboratory economics, Behavioral change, Collecting claims.
Full-Text [PDF 1351 kb]   (377 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
References
1. احمدی، شهرزاد، معطوفی، علیرضا (1399). بررسی عقلانیت اقتصاد رفتاری در حسابداری ذهنی بامطالعه اقتصاد آزمایشگاهی. فصلنامه پژوهش‌ها و سیاست‌های اقتصادی. ۲۸، (۹۵): ۱۸۰-۱۳۷.
2. احمدی، وحیده، شهنازی، روح اله، اسلاملوییان، کریم، صدرایی جواهری، احمد (1400). ارزیابی مدل‌های سنجش فرار مالیاتی از اقتصاد نئوکلاسیک تا اقتصاد رفتاری: رهیافت تحلیل سلسله‌ مراتبی در اقتصاد ایران. فصلنامه برنامه‌ریزی و بودجه. ۲۶، (۱): ۱۴۱-۱۱۵
3. امیری، میثم (1396). اقتصاد رفتاری و فرار مالیاتی. پژوهشنامه اقتصادی، 17(64), 95-130. doi: 10.22054/joer.2017.7670
4. تیموری، عباد، رنانی، محسن، معرفی محمدی، عبدالحمید (1396). نقد انتخاب عقلانی از منظر رویکردهای رقیب: اقتصاد رفتاری، آزمایشگاهی و علوم مغزی. پژوهش‌های اقتصادی ایران، 22(73)، 1-43. doi: 10.22054/ijer.2018.8297
5. جلالی، ام‌البنین، نصراللهی، زهرا، هاتفی مجومرد، مجید (1399). تأثیر جنسیت و تفکیک جنسیتی بر رخداد چرخش انگیزه‌های فردی در فعالیت‌های گروهی: رهیافت آزمایشگاهی اقتصاد رفتاری مبتنی بر نظریه بازی‌ها. فصلنامه علمی پژوهش‌های رشد و توسعه اقتصادی، 10(38)، 74-61.
6. جلالی، ام‌البنین، نصراللهی، زهرا (1398). اثرگذاری سرمایه اجتماعی بر چرخش انگیزه‌ها: رهیافت اقتصاد رفتاری مبتنی بر نظریه بازی‌ها. فصلنامه علمی پژوهش‌های رشد و توسعه اقتصادی، 9(34)، 131-148. doi: 10.30473/egdr.2019.4057
7. حسـینی (1383). اقتصـاد رفتاری در دهه 1950 و اوایل دهه 1960 در کجا شـکل گرفت: دانشــگاه میشــیگان یا کارنگی؟، مجله پژوهش‌ها و سیاست‌های اقتصــادی، ســال 12، شماره 29، 3-32.
8. دلاوری، علی (1378). روش تحقیق در روان‌شناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات پیام نور
9. رضایی، محمدجواد، موحدی بکنظر، مهدی (1390). ضرورت گفتگوی میان علم اقتصاد و روان‎‌شناسی. فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی، 2(3), 59-88. doi: 10.7508/isih.2010.07.003
10. رهبر فرهاد، امیری میثم (1393). اقتصاد رفتاری و سیاست‌گذاری عمومی. فصلنامه برنامه‌ریزی و بودجه. ۱۹، (۴): ۱۸۲-۱۴۷.
11. رهبر فرهاد، متوسلی محمود، امیری میثم (1392). اقتصاددانان رفتاری و نظریه‌های آن‌ها. فصلنامه برنامه‌ریزی و بودجه. ۱۸، (۱): ۱۶۵-۱۳۳.
12. زندی، محمدامین، امینی، امراله (1400). اندازه‌گیری ترجیحات زمانی فردی با استفاده از رویکرد آزمایشگاهی. پژوهش‌های اقتصادی ایران،. doi: 10.22054/ijer.2021.59060.947
13. زینی وند، محمد، جنانی، محمدحسن، همت فر، محمود، ستایش، محمدرضا (1400). سوگیری‌های رفتاری و تصمیمات سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی مبتنی بر اطلاعات تکنیکال در بورس اوراق بهادار تهران. اقتصاد مالی، 15(57)، 233-258. doi: 10.30495/fed.2021.687929
14. سعادت زاده حصار، بهزاد، عبدی، رسول، محمدزاده سالطه، حیدر، نریمانی، محمد (1400). بررسی ارتباط سوگیری شناختی در رفتار سرمایه‌گذاران با واسطه نوسانات قیمت سهام. اقتصاد مالی، 15(56)، 303-320. doi: 10.30495/fed.2021.687880
15. سید جوادین، سیدرضا، براری، مجتبی و ذبیح زاده، کاظم (1390). رعایت اخلاق در فعالیت‌های بانکی و تأثیر آن بر روابط میان بانک و مشتری. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 3(5)، 117-136.
16. شهلایی، مریم، پدرام، مهدی، حاجی ملا درویش، نرگس (1401). نحوه شکل‌گیری انتظارات نرخ ارز؛ مطالعه آزمایشگاهی. پژوهش‌های اقتصادی ایران، 27(90)، 63-103. doi: 10.22054/ijer.2021.61148.983
17. عرفانی، علیرضا (1382). اندیشه‌های اقتصادی دانیل کانمن برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 2002. مجله تحقیقات اقتصادی، 38(3).
18. عسگری، حشمت اله، ابراهیمی، سیداحمد (1399). واکاوی اقتصاد رفتاری در آیات قرآن. اقتصاد اسلامی، 20(80), 25-50.
19. کشاورز، محمد، دامغانیان، حسین، ابراهیمی، سید عباس، رستگار، عباسعلی (1400). واکاوی نقش حساسیت محیطی بر رفتارهای زیست‌محیطی کارکنان با نقش میانجی تلنگر مقایسه اجتماعی و تلنگر سبز. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 30(102)، 65-96. doi: 10.22054/jmsd.2021.44341.3369
20. متوسلی، محمود، رزاقی، عمران محمد، هادی، محمدحسین (1397). رویکرد اقتصادی به اعتیاد؛ چرا اقتصاد رفتاری یک چارچوب تحلیلی مناسب است؟، فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی، 10(3)، 113-144. doi: 10.22035/isih.2018.296
21. محمدی الموتی، مسعود (1400). مفهوم رفتار عقلایی و مسئله یادگیری از خطا در اقتصاد نئوکلاسیک: با نگاهی به نقدهای مکتب اتریشی. فصلنامه برنامه‌ریزی و بودجه. ۲۶ (۱): ۲۰۵-۱۶۹
22. منظور، داود، طاهری، مجتبی (1392). عقلانیت اقتصادی در بوته‌ نقد اقتصاد رفتاری. فصلنامه پژوهش‌ها و سیاست‌های اقتصادی. ۲۱ (۶۸): ۱۷۴-۱۵۹
23. منظور، داوود، سیدحسین زاده یزدی، سعید (۱۳۹۸). بازنگری در سیاست‌های مدیریت مصرف برق از منظر اقتصاد رفتاری. فصلنامه پژوهش‌های سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی انرژی. ۵ (۴): ۲۶۳-۲۱۹
24. Adam Smith (1759), The theory of moral sentiments, Printed for A. Millar, and A. Kincaid and J. Bell, London. [DOI:10.1093/oseo/instance.00042831]
25. Altman, M., 2012, Implications of behavioural economics for financial literacy and public policy, The Journal of Socio-Economics 41, 677- 690. [DOI:10.1016/j.socec.2012.06.002]
26. Andreoni, J., & Bernheim, B. D. (2009). Social Image and the 50-50 Norm: A Theoretical and Experimental Analysis of Audience Effects Econometrical, 77(5), 1607-1636. [DOI:10.3982/ECTA7384]
27. Becker, G. S. (1974). A Theory of Social Interactions. Journal of Political Economy, 82(6), 1063-1093. [DOI:10.1086/260265]
28. Bhole, B. & Ogden, S. (2010). Group lending and individual lending with strategic default. Journal of development economics, 91(2), 348-363. [DOI:10.1016/j.jdeveco.2009.06.004]
29. Bishai D.M. (2004), Does time Preference Change with age? Journal of Population Economics, Springer, 17(4), pp. 583-602. [DOI:10.1007/s00148-004-0187-0]
30. Bobek, D., Hageman, A., & Kelliher, C. (2013). Analyzing the Role of Social Norms in Tax Compliance Behavior. Journal of Business Ethics, 115(3), 451-468. [DOI:10.1007/s10551-012-1390-7]
31. Bulbul, D. (2013), Determinants of trust in banking networks, Journal of Economic Behavior & Organization, Vol. 85 No. 1, pp. 236-248. [DOI:10.1016/j.jebo.2012.02.022]
32. Cai, C. W. (2020). Nudging the financial market? A review of the nudge theory. Accounting & Finance, 60(4), 3341-3365. [DOI:10.1111/acfi.12471]
33. Camerer, C., & Loewenstein, G. (2004). Behavioral Economics: Past, Present, Future. In C. Camerer, G. Loewenstein, & M. Rabin (Eds.), Advances in Behavioral Economics (pp. 3-51). Princeton, NJ: Princeton University Press. [DOI:10.1515/9781400829118-004]
34. Cappelen, A. W. Hole, A. D. Sorensen, E., & Tungodden, B. (2007). The Pluralism of Fairness Ideals: An Experimental Approach American Economic Review, 97(3), 818-827. [DOI:10.1257/aer.97.3.818]
35. Cartwright, E. (2018). Behavioral Economics (3rd edition). Routledge. [DOI:10.4324/9781315105079-1]
36. Christensen Lipe (1993), Analyzing the Variance Investigation Decision: The Effects of Outcomes, Mental Accounting, and Framing, Accounting Review, 22(1), pp. 1-9.
37. Clark, A. E., Diener, E., Georgellis, Y., & Lucas, R. E. (2008). Lags And Leads in Life Satisfaction: A Test of the Baseline Hypothesis*. The Economic Journal, 118(529), F222-F243. [DOI:10.1111/j.1468-0297.2008.02150.x]
38. Clark, J. M. (1918). Economics and Modern Psycholoy: I. Journal of Political Economy, 26(1), 1-30. [DOI:10.1086/253060]
39. Croson, Rachel & Gächter, Simon, 2010. The science of experimental economics, Journal of Economic Behavior & Organization, Elsevier, vol. 73(1), pages 122-131, January. [DOI:10.1016/j.jebo.2009.09.008]
40. Dahlstrom, R. and. Crosno, J.L. (2008), A meta-analytic review of opportunism in exchange relationships, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 36 No. 2, pp. 191-201 [DOI:10.1007/s11747-007-0081-x]
41. Dolan, P., Hallsworth, M., Halpern, D., King, D., & Vlaev, I. (2010). MINDSPACE: Influencing behaviour for public policy [Monograph]. Institute of Government. http://www.instituteforgovernment.org.uk/publications/
42. Duena Blomstrom (2018) Emotional Banking, Fixing Culture, Leveraging Fin Tech, and Transforming Retail Banks into Brands, PublisherPalgrave Macmillan Cham., https://doi.org/10.1007/978-3-319-75653-0 [DOI:10.1007/978-3-319-75653-0.]
43. Dur, R., Fleming, D., van Garderen, M., & van Lent, M. (2021). A social norm nudge to save more: A field experiment at a retail bank. Journal of Public Economics, 200, 104443. https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2021.104443 [DOI:10.1016/j.jpubeco.2021.104443.]
44. Friedman, M. (1953). Essays in positive economics. Chicago, Ill.: University of Chicago Press, 3-47.
45. George Katona (1951). Psychological analysis of economic behavior, McGraw-Hill, New York.
46. Goel, A., & Rastogi, S. (2021). Credit scoring of small and medium enterprises: A behavioural approach. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JEEE-03-2021-0093 [DOI:10.1108/JEEE-03-2021-0093.]
47. Gomez, R. & Santor, E. (2003). Do peer group members outperform individual borrowers? A test of peer group lending using Canadian microcredit data. Bank of Canada.
48. Hallsworth, M., List, J. A., Metcalfe, R. D., & Vlaev, I. (2017). The behavioralist as tax collector: Using natural field experiments to enhance tax compliance. Journal of Public Economics, 148, 14-31. https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2017.02.003 [DOI:10.1016/j-.jpubeco.2017.02.003.]
49. Kahan, D. M., Peters, E., Dawson, E. C., & Slovic, P. (2017). Motivated numeracy and enlightened self-government. Behavioural Public Policy, 1(1), 54-86. [DOI:10.1017/bpp.2016.2]
50. Kahneman, D., & Tversky, A. (1973). On the psychology of prediction. Psychological Review 80(4), 237-251. [DOI:10.1037/h0034747]
51. Kahneman, D, & Tversky, A. (1982). The Psychology of Preferences. Scientific American, 160-173. [DOI:10.1038/scientificamerican0182-160]
52. Kahneman, D., & Tversky, A. (1979). Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk. The Econometric Society, 263-292. doi:10.2307/1914185 [DOI:10.2307/1914185]
53. Kahneman, D., and A. Tversky, 1979, Prospect theory: an analysis of decision under risk, Econometrica 47, 263- 291. [DOI:10.2307/1914185]
54. Kahneman, D., Knetsch, J., & Thaler, R. (1991). Anomalies: The Endowment Effect, Loss Aversion, and Status Quo Bias. The Journal of Economic Perspectives 5(1), 193-206. doi:10.1257/jep.5.1.193 [DOI:10.1257/jep.5.1.193]
55. Kesharwani, A. and Bisht, S.S. (2012), The impact of trust and perceived risk on internet banking adoption in India: an extension of technology acceptance model, International Journal of Bank Marketing, Vol. 30 No. 4, pp. 303-322. [DOI:10.1108/02652321211236923]
56. Lancaster, K. (1972). Consumer Demand: A New Approach (First Edition). Columbia Univ Pr.
57. Leal, C. C., Branco-Illodo, I., Oliveira, B. M. do N., & Esteban-Salvador, L. (2022). Nudging and Choice Architecture: Perspectives and Challenges. Revista de Administração Contemporânea, 26. https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2022220098.en [DOI:10.1590/1982-7849rac2022220098.en.]
58. McCormick, K. (2018). James Duesenberry as a practitioner of behavioral economics. Journal of Behavioral Economics for Policy, 2(1), 13-18.
59. Mukherjee, A., & Nath, P. (2003). A Model of Trust in Online Relationship Banking. International Journal of Bank Marketing, 21, 5-15. [DOI:10.1108/02652320310457767]
60. Mullainathan, S., & Thaler, R. (2000). Behavioral Economics (NBER Working Paper No. 7948). National Bureau of Economic Research, Inc. https://econpapers.repec.org/paper/nbrnberwo/7948.htm [DOI:10.3386/w7948]
61. Mulligan Robert F. (2007), Property Right and Time Preference. Quarterly Journal of Austrian Economics, Vol. 10, No. 1, pp. 23-49. [DOI:10.1007/s12113-007-9006-2]
62. Nava Ashraf, Dean Karlan, Wesley Yin, Tying Odysseus to the Mast: Evidence From a Commitment Savings Product in the Philippines, The Quarterly Journal of Economics, Volume 121, Issue 2, May 2006, Pages 635-672, [DOI:10.1162/qjec.2006.121.2.635]
63. Rosa, P. M. (2022). Nudging is the Architecture of Choice in the World of Banking. Journal of Contemporary Administration, 26(5), e220073. https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2022220073.en [DOI:10.1590/1982-7849rac2022220073.en.]
64. Simon, H. (1978). rational decision-making in business organizations. The American Economic Review, 493-513.
65. Tarde, G. (1902). La psychologie ́economique [EconomicPsychology] (2 vols). Paris; Alcan.
66. Thaler, R. (1985). Mental Accounting and Consumer Choice. Marketing Science 4 (3), 199-214. doi:10.1287/mksc.4.3.199 [DOI:10.1287/mksc.4.3.199]
67. Thaler, R. H. (2016). Misbehaving: The Making of Behavioral Economics (Reprint edition). W. W. Norton & Company.
68. Thaler, R. H., and C. R. Sunstein, 2008, Nudge: Improving Decisions about Health, Wealth and Happiness,London: Yale University Press, New Haven, CT.
69. The Behavioural Insights Team. (2014). East: Four simple ways to apply behavioural insights
70. Wenzel, M. (2005). Misperceptions of social norms about tax compliance: From theory to intervention. Journal of Economic Psychology, 26(6), 862-883. [DOI:10.1016/j.joep.2005.02.002]
71. Yousafzai, S.Y.J., Pallister, J. and Foxall, G.R. (2005), Strategies for building and communicating trust in electronic banking: a field experiment, Psychology & Marketing, Vol. 22 No. 2, pp. 181-201. [DOI:10.1002/mar.20054]
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ebrahimi S A, erfani A, eshaghi gorji M. Nudge and policies based on behavior as a powerful tool in reducing Nonperforming bank loans. qjfep 2023; 11 (42) :91-135
URL: http://qjfep.ir/article-1-1546-en.html


Rights and permissions
This work is licensed under a Creative Commons Attribution ۴.۰ International License (CC BY ۴.۰).
Volume 11, Issue 42 (Quarterly Journal of Fiscal and Economics Policies 2023) Back to browse issues page
فصلنامه سیاستهای مالی و اقتصادی Quarterly Journal of Fiscal and Economic Policies
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4710