1. احمدی، شهرزاد، معطوفی، علیرضا (1399). بررسی عقلانیت اقتصاد رفتاری در حسابداری ذهنی بامطالعه اقتصاد آزمایشگاهی. فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی. ۲۸، (۹۵): ۱۸۰-۱۳۷. 2. احمدی، وحیده، شهنازی، روح اله، اسلاملوییان، کریم، صدرایی جواهری، احمد (1400). ارزیابی مدلهای سنجش فرار مالیاتی از اقتصاد نئوکلاسیک تا اقتصاد رفتاری: رهیافت تحلیل سلسله مراتبی در اقتصاد ایران. فصلنامه برنامهریزی و بودجه. ۲۶، (۱): ۱۴۱-۱۱۵ 3. امیری، میثم (1396). اقتصاد رفتاری و فرار مالیاتی. پژوهشنامه اقتصادی، 17(64), 95-130. doi: 10.22054/joer.2017.7670 4. تیموری، عباد، رنانی، محسن، معرفی محمدی، عبدالحمید (1396). نقد انتخاب عقلانی از منظر رویکردهای رقیب: اقتصاد رفتاری، آزمایشگاهی و علوم مغزی. پژوهشهای اقتصادی ایران، 22(73)، 1-43. doi: 10.22054/ijer.2018.8297 5. جلالی، امالبنین، نصراللهی، زهرا، هاتفی مجومرد، مجید (1399). تأثیر جنسیت و تفکیک جنسیتی بر رخداد چرخش انگیزههای فردی در فعالیتهای گروهی: رهیافت آزمایشگاهی اقتصاد رفتاری مبتنی بر نظریه بازیها. فصلنامه علمی پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، 10(38)، 74-61. 6. جلالی، امالبنین، نصراللهی، زهرا (1398). اثرگذاری سرمایه اجتماعی بر چرخش انگیزهها: رهیافت اقتصاد رفتاری مبتنی بر نظریه بازیها. فصلنامه علمی پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، 9(34)، 131-148. doi: 10.30473/egdr.2019.4057 7. حسـینی (1383). اقتصـاد رفتاری در دهه 1950 و اوایل دهه 1960 در کجا شـکل گرفت: دانشــگاه میشــیگان یا کارنگی؟، مجله پژوهشها و سیاستهای اقتصــادی، ســال 12، شماره 29، 3-32. 8. دلاوری، علی (1378). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات پیام نور 9. رضایی، محمدجواد، موحدی بکنظر، مهدی (1390). ضرورت گفتگوی میان علم اقتصاد و روانشناسی. فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 2(3), 59-88. doi: 10.7508/isih.2010.07.003 10. رهبر فرهاد، امیری میثم (1393). اقتصاد رفتاری و سیاستگذاری عمومی. فصلنامه برنامهریزی و بودجه. ۱۹، (۴): ۱۸۲-۱۴۷. 11. رهبر فرهاد، متوسلی محمود، امیری میثم (1392). اقتصاددانان رفتاری و نظریههای آنها. فصلنامه برنامهریزی و بودجه. ۱۸، (۱): ۱۶۵-۱۳۳. 12. زندی، محمدامین، امینی، امراله (1400). اندازهگیری ترجیحات زمانی فردی با استفاده از رویکرد آزمایشگاهی. پژوهشهای اقتصادی ایران،. doi: 10.22054/ijer.2021.59060.947 13. زینی وند، محمد، جنانی، محمدحسن، همت فر، محمود، ستایش، محمدرضا (1400). سوگیریهای رفتاری و تصمیمات سرمایهگذاران حقیقی و حقوقی مبتنی بر اطلاعات تکنیکال در بورس اوراق بهادار تهران. اقتصاد مالی، 15(57)، 233-258. doi: 10.30495/fed.2021.687929 14. سعادت زاده حصار، بهزاد، عبدی، رسول، محمدزاده سالطه، حیدر، نریمانی، محمد (1400). بررسی ارتباط سوگیری شناختی در رفتار سرمایهگذاران با واسطه نوسانات قیمت سهام. اقتصاد مالی، 15(56)، 303-320. doi: 10.30495/fed.2021.687880 15. سید جوادین، سیدرضا، براری، مجتبی و ذبیح زاده، کاظم (1390). رعایت اخلاق در فعالیتهای بانکی و تأثیر آن بر روابط میان بانک و مشتری. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 3(5)، 117-136. 16. شهلایی، مریم، پدرام، مهدی، حاجی ملا درویش، نرگس (1401). نحوه شکلگیری انتظارات نرخ ارز؛ مطالعه آزمایشگاهی. پژوهشهای اقتصادی ایران، 27(90)، 63-103. doi: 10.22054/ijer.2021.61148.983 17. عرفانی، علیرضا (1382). اندیشههای اقتصادی دانیل کانمن برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 2002. مجله تحقیقات اقتصادی، 38(3). 18. عسگری، حشمت اله، ابراهیمی، سیداحمد (1399). واکاوی اقتصاد رفتاری در آیات قرآن. اقتصاد اسلامی، 20(80), 25-50. 19. کشاورز، محمد، دامغانیان، حسین، ابراهیمی، سید عباس، رستگار، عباسعلی (1400). واکاوی نقش حساسیت محیطی بر رفتارهای زیستمحیطی کارکنان با نقش میانجی تلنگر مقایسه اجتماعی و تلنگر سبز. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 30(102)، 65-96. doi: 10.22054/jmsd.2021.44341.3369 20. متوسلی، محمود، رزاقی، عمران محمد، هادی، محمدحسین (1397). رویکرد اقتصادی به اعتیاد؛ چرا اقتصاد رفتاری یک چارچوب تحلیلی مناسب است؟، فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 10(3)، 113-144. doi: 10.22035/isih.2018.296 21. محمدی الموتی، مسعود (1400). مفهوم رفتار عقلایی و مسئله یادگیری از خطا در اقتصاد نئوکلاسیک: با نگاهی به نقدهای مکتب اتریشی. فصلنامه برنامهریزی و بودجه. ۲۶ (۱): ۲۰۵-۱۶۹ 22. منظور، داود، طاهری، مجتبی (1392). عقلانیت اقتصادی در بوته نقد اقتصاد رفتاری. فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی. ۲۱ (۶۸): ۱۷۴-۱۵۹ 23. منظور، داوود، سیدحسین زاده یزدی، سعید (۱۳۹۸). بازنگری در سیاستهای مدیریت مصرف برق از منظر اقتصاد رفتاری. فصلنامه پژوهشهای سیاستگذاری و برنامهریزی انرژی. ۵ (۴): ۲۶۳-۲۱۹ 24. Adam Smith (1759), The theory of moral sentiments, Printed for A. Millar, and A. Kincaid and J. Bell, London. [ DOI:10.1093/oseo/instance.00042831] 25. Altman, M., 2012, Implications of behavioural economics for financial literacy and public policy, The Journal of Socio-Economics 41, 677- 690. [ DOI:10.1016/j.socec.2012.06.002] 26. Andreoni, J., & Bernheim, B. D. (2009). Social Image and the 50-50 Norm: A Theoretical and Experimental Analysis of Audience Effects Econometrical, 77(5), 1607-1636. [ DOI:10.3982/ECTA7384] 27. Becker, G. S. (1974). A Theory of Social Interactions. Journal of Political Economy, 82(6), 1063-1093. [ DOI:10.1086/260265] 28. Bhole, B. & Ogden, S. (2010). Group lending and individual lending with strategic default. Journal of development economics, 91(2), 348-363. [ DOI:10.1016/j.jdeveco.2009.06.004] 29. Bishai D.M. (2004), Does time Preference Change with age? Journal of Population Economics, Springer, 17(4), pp. 583-602. [ DOI:10.1007/s00148-004-0187-0] 30. Bobek, D., Hageman, A., & Kelliher, C. (2013). Analyzing the Role of Social Norms in Tax Compliance Behavior. Journal of Business Ethics, 115(3), 451-468. [ DOI:10.1007/s10551-012-1390-7] 31. Bulbul, D. (2013), Determinants of trust in banking networks, Journal of Economic Behavior & Organization, Vol. 85 No. 1, pp. 236-248. [ DOI:10.1016/j.jebo.2012.02.022] 32. Cai, C. W. (2020). Nudging the financial market? A review of the nudge theory. Accounting & Finance, 60(4), 3341-3365. [ DOI:10.1111/acfi.12471] 33. Camerer, C., & Loewenstein, G. (2004). Behavioral Economics: Past, Present, Future. In C. Camerer, G. Loewenstein, & M. Rabin (Eds.), Advances in Behavioral Economics (pp. 3-51). Princeton, NJ: Princeton University Press. [ DOI:10.1515/9781400829118-004] 34. Cappelen, A. W. Hole, A. D. Sorensen, E., & Tungodden, B. (2007). The Pluralism of Fairness Ideals: An Experimental Approach American Economic Review, 97(3), 818-827. [ DOI:10.1257/aer.97.3.818] 35. Cartwright, E. (2018). Behavioral Economics (3rd edition). Routledge. [ DOI:10.4324/9781315105079-1] 36. Christensen Lipe (1993), Analyzing the Variance Investigation Decision: The Effects of Outcomes, Mental Accounting, and Framing, Accounting Review, 22(1), pp. 1-9. 37. Clark, A. E., Diener, E., Georgellis, Y., & Lucas, R. E. (2008). Lags And Leads in Life Satisfaction: A Test of the Baseline Hypothesis*. The Economic Journal, 118(529), F222-F243. [ DOI:10.1111/j.1468-0297.2008.02150.x] 38. Clark, J. M. (1918). Economics and Modern Psycholoy: I. Journal of Political Economy, 26(1), 1-30. [ DOI:10.1086/253060] 39. Croson, Rachel & Gächter, Simon, 2010. The science of experimental economics, Journal of Economic Behavior & Organization, Elsevier, vol. 73(1), pages 122-131, January. [ DOI:10.1016/j.jebo.2009.09.008] 40. Dahlstrom, R. and. Crosno, J.L. (2008), A meta-analytic review of opportunism in exchange relationships, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 36 No. 2, pp. 191-201 [ DOI:10.1007/s11747-007-0081-x] 41. Dolan, P., Hallsworth, M., Halpern, D., King, D., & Vlaev, I. (2010). MINDSPACE: Influencing behaviour for public policy [Monograph]. Institute of Government. http://www.instituteforgovernment.org.uk/publications/ 42. Duena Blomstrom (2018) Emotional Banking, Fixing Culture, Leveraging Fin Tech, and Transforming Retail Banks into Brands, PublisherPalgrave Macmillan Cham.,
https://doi.org/10.1007/978-3-319-75653-0 [ DOI:10.1007/978-3-319-75653-0.] 43. Dur, R., Fleming, D., van Garderen, M., & van Lent, M. (2021). A social norm nudge to save more: A field experiment at a retail bank. Journal of Public Economics, 200, 104443.
https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2021.104443 [ DOI:10.1016/j.jpubeco.2021.104443.] 44. Friedman, M. (1953). Essays in positive economics. Chicago, Ill.: University of Chicago Press, 3-47. 45. George Katona (1951). Psychological analysis of economic behavior, McGraw-Hill, New York. 46. Goel, A., & Rastogi, S. (2021). Credit scoring of small and medium enterprises: A behavioural approach. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, ahead-of-print.
https://doi.org/10.1108/JEEE-03-2021-0093 [ DOI:10.1108/JEEE-03-2021-0093.] 47. Gomez, R. & Santor, E. (2003). Do peer group members outperform individual borrowers? A test of peer group lending using Canadian microcredit data. Bank of Canada. 48. Hallsworth, M., List, J. A., Metcalfe, R. D., & Vlaev, I. (2017). The behavioralist as tax collector: Using natural field experiments to enhance tax compliance. Journal of Public Economics, 148, 14-31.
https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2017.02.003 [ DOI:10.1016/j-.jpubeco.2017.02.003.] 49. Kahan, D. M., Peters, E., Dawson, E. C., & Slovic, P. (2017). Motivated numeracy and enlightened self-government. Behavioural Public Policy, 1(1), 54-86. [ DOI:10.1017/bpp.2016.2] 50. Kahneman, D., & Tversky, A. (1973). On the psychology of prediction. Psychological Review 80(4), 237-251. [ DOI:10.1037/h0034747] 51. Kahneman, D, & Tversky, A. (1982). The Psychology of Preferences. Scientific American, 160-173. [ DOI:10.1038/scientificamerican0182-160] 52. Kahneman, D., & Tversky, A. (1979). Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk. The Econometric Society, 263-292. doi:10.2307/1914185 [ DOI:10.2307/1914185] 53. Kahneman, D., and A. Tversky, 1979, Prospect theory: an analysis of decision under risk, Econometrica 47, 263- 291. [ DOI:10.2307/1914185] 54. Kahneman, D., Knetsch, J., & Thaler, R. (1991). Anomalies: The Endowment Effect, Loss Aversion, and Status Quo Bias. The Journal of Economic Perspectives 5(1), 193-206. doi:10.1257/jep.5.1.193 [ DOI:10.1257/jep.5.1.193] 55. Kesharwani, A. and Bisht, S.S. (2012), The impact of trust and perceived risk on internet banking adoption in India: an extension of technology acceptance model, International Journal of Bank Marketing, Vol. 30 No. 4, pp. 303-322. [ DOI:10.1108/02652321211236923] 56. Lancaster, K. (1972). Consumer Demand: A New Approach (First Edition). Columbia Univ Pr. 57. Leal, C. C., Branco-Illodo, I., Oliveira, B. M. do N., & Esteban-Salvador, L. (2022). Nudging and Choice Architecture: Perspectives and Challenges. Revista de Administração Contemporânea, 26.
https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2022220098.en [ DOI:10.1590/1982-7849rac2022220098.en.] 58. McCormick, K. (2018). James Duesenberry as a practitioner of behavioral economics. Journal of Behavioral Economics for Policy, 2(1), 13-18. 59. Mukherjee, A., & Nath, P. (2003). A Model of Trust in Online Relationship Banking. International Journal of Bank Marketing, 21, 5-15. [ DOI:10.1108/02652320310457767] 60. Mullainathan, S., & Thaler, R. (2000). Behavioral Economics (NBER Working Paper No. 7948). National Bureau of Economic Research, Inc. https://econpapers.repec.org/paper/nbrnberwo/7948.htm [ DOI:10.3386/w7948] 61. Mulligan Robert F. (2007), Property Right and Time Preference. Quarterly Journal of Austrian Economics, Vol. 10, No. 1, pp. 23-49. [ DOI:10.1007/s12113-007-9006-2] 62. Nava Ashraf, Dean Karlan, Wesley Yin, Tying Odysseus to the Mast: Evidence From a Commitment Savings Product in the Philippines, The Quarterly Journal of Economics, Volume 121, Issue 2, May 2006, Pages 635-672, [ DOI:10.1162/qjec.2006.121.2.635] 63. Rosa, P. M. (2022). Nudging is the Architecture of Choice in the World of Banking. Journal of Contemporary Administration, 26(5), e220073.
https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2022220073.en [ DOI:10.1590/1982-7849rac2022220073.en.] 64. Simon, H. (1978). rational decision-making in business organizations. The American Economic Review, 493-513. 65. Tarde, G. (1902). La psychologie ́economique [EconomicPsychology] (2 vols). Paris; Alcan. 66. Thaler, R. (1985). Mental Accounting and Consumer Choice. Marketing Science 4 (3), 199-214. doi:10.1287/mksc.4.3.199 [ DOI:10.1287/mksc.4.3.199] 67. Thaler, R. H. (2016). Misbehaving: The Making of Behavioral Economics (Reprint edition). W. W. Norton & Company. 68. Thaler, R. H., and C. R. Sunstein, 2008, Nudge: Improving Decisions about Health, Wealth and Happiness,London: Yale University Press, New Haven, CT. 69. The Behavioural Insights Team. (2014). East: Four simple ways to apply behavioural insights 70. Wenzel, M. (2005). Misperceptions of social norms about tax compliance: From theory to intervention. Journal of Economic Psychology, 26(6), 862-883. [ DOI:10.1016/j.joep.2005.02.002] 71. Yousafzai, S.Y.J., Pallister, J. and Foxall, G.R. (2005), Strategies for building and communicating trust in electronic banking: a field experiment, Psychology & Marketing, Vol. 22 No. 2, pp. 181-201. [ DOI:10.1002/mar.20054]
|