[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
اطلاعات آماری نشریه::
::
بانک ها ونمایه نامه ها

 

..
انجمن علمی اقتصاد اسلامی ایران

..
شبکه های اجتماعی




 
..
سامانه مشابهت یاب


 
..
:: دوره 11، شماره 42 - ( فصلنامه سیاست های مالی و اقتصادی 1402 ) ::
جلد 11 شماره 42 صفحات 135-91 برگشت به فهرست نسخه ها
تلنگر و سیاست‌های مبتنی بر رفتار، ابزاری توانمند در کاهش مطالبات بانکی
سید احمد ابراهیمی ، علیرضا عرفانی* ، مجید اسحاقی گرجی
دانشگاه سمنان
چکیده:   (749 مشاهده)
قلب تپنده بانکداری در واسطه­گری مالی و چرخاندن مستمر جریان تسهیلات- سپرده- تسهیلات است مطالبات غیر جاری، به دلیل قفل‌کردن تسهیلات بانک­ها در فرایندی خارج از این چرخه، عملاً بخشی از دارایی­های بانک­ها را از مدیریت اعتباری آن‌ها خارج و توان اعتبار دهی‌شان را کاهش می­دهند، از طرفی استفاده از تکنیک­های اجرایی سخت­گیرانه وصول مطالبات همچون اخذ جرائم موجب به وجود آمدن درجه بالایی از بی­اعتمادی مردم به سیستم بانکی گردیده است. پژوهش حاضر باهدف بهره­مندی از ابزارهای اقتصاد رفتاری در بانک­ها جهت وصول مطالبات صورت گرفته است. پژوهش از نوع کیفی و آزمایشگاهی بوده که در بخش کیفی داده­ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری‌شده و با تحلیل تم مؤلفه‌ها و شاخص­هایی جهت وصول مطالبات بانک­ها شناسایی‌شده است. یافته­های پژوهش ضمن تأکید بر بهره­مندی از ابزارهای اقتصاد رفتاری جهت وصول مطالبات بانکی نشان می­دهد که می‌توان از ابزارهای تلنگر که شامل نه مفهوم اصلی: یاد آورنده‌ها، مشوق‌ها، هنجارها، پیش‌فرض، برجستگی، زمینه‌سازی ذهنی، تحریک هیجانات، اخذ تعهدات و ایجاد عزت‌نفس است در جهت وصول مطالبات بانک بهره برد. نتایج آزمایش صورت گرفته در 200 پرونده تسهیلاتی حاکی از آن است که درصورتی‌که صرفاً بر اساس تماس تلفنی و بدون بهره­مندی از تلنگر به پیگیری مطالبات پرداخته شود 20 درصد پرونده­های مطالباتی کاهش خواهد یافت اما اگر در تماس تلفنی جهت وصول مطالبات از تلنگر نیز استفاده شود 30 درصد تعداد پرونده­های مطالباتی کاهش خواهد یافت بنابراین با بهره­مندی از تلنگرها، پیش‌بینی می­گردد، 10 درصد تعداد پرونده­های مطالباتی کاهش خواهد یافت.
واژه‌های کلیدی: اقتصاد رفتاری، اقتصاد آزمایشگاهی، تغییر رفتار، معوقات بانکی
متن کامل [PDF 1351 kb]   (111 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ebrahimi S A, erfani A, eshaghi gorji M. Nudge and policies based on behavior as a powerful tool in reducing Nonperforming bank loans. qjfep 2023; 11 (42) :91-135
URL: http://qjfep.ir/article-1-1546-fa.html

ابراهیمی سید احمد، عرفانی علیرضا، اسحاقی گرجی مجید. تلنگر و سیاست‌های مبتنی بر رفتار، ابزاری توانمند در کاهش مطالبات بانکی. فصلنامه سیاست های مالی واقتصادی. 1402; 11 (42) :91-135

URL: http://qjfep.ir/article-1-1546-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 42 - ( فصلنامه سیاست های مالی و اقتصادی 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سیاستهای مالی و اقتصادی Quarterly Journal of Fiscal and Economic Policies
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645