قلب تپنده بانکداری در واسطهگری مالی و چرخاندن مستمر جریان تسهیلات-سپرده-تسهیلات است مطالبات غیر جاری، به دلیل قفلکردن تسهیلات بانکها در فرایندی خارج از این چرخه، عملاً بخشی از داراییهای بانکها را از مدیریت اعتباری آنها خارج و توان اعتبار دهیشان را کاهش میدهند، از طرفی استفاده از تکنیکهای اجرایی سختگیرانه وصول مطالبات همچون اخذ جرائم موجب به وجود آمدن درجه بالایی از بیاعتمادی مردم به سیستم بانکی گردیده است. پژوهش حاضر باهدف بهرهمندی از ابزارهای اقتصاد رفتاری در بانکها جهت وصول مطالبات صورت گرفته است. پژوهش از نوع کیفی و آزمایشگاهی بوده که در بخش کیفی دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوریشده و با تحلیل تم مؤلفهها و شاخصهایی جهت وصول مطالبات بانکها شناساییشده است. یافتههای پژوهش ضمن تأکید بر بهرهمندی از ابزارهای اقتصاد رفتاری جهت وصول مطالبات بانکی نشان میدهدکه میتوان از ابزارهای تلنگر که شامل نه مفهوم اصلی: یاد آورندهها، مشوقها، هنجارها، پیشفرض، برجستگی، زمینهسازی ذهنی، تحریک هیجانات، اخذ تعهدات و ایجاد عزتنفس است در جهت وصول مطالبات بانک بهره برد. نتایج آزمایش صورت گرفته در 200 پرونده تسهیلاتی حاکی از آن است که درصورتیکه صرفاً بر اساس تماس تلفنی و بدون بهرهمندی از تلنگر به پیگیری مطالبات پرداخته شود 20 درصد پروندههای مطالباتی کاهش خواهد یافت اما اگر در تماس تلفنی جهت وصول مطالبات از تلنگر نیز استفاده شود 30 درصد تعداد پروندههای مطالباتی کاهش خواهد یافت بنابراین با بهرهمندی از تلنگرها، پیشبینی میگردد، 10 درصد تعداد پروندههای مطالباتی کاهش خواهد یافت.
ebrahimi S A, erfani A, eshaghi gorji M. Nudge and policies based on behavior as a powerful tool in reducing Nonperforming bank loans. qjfep 2023; 11 (42) :91-135 URL: http://qjfep.ir/article-1-1546-fa.html
ابراهیمی سید احمد، عرفانی علیرضا، اسحاقی گرجی مجید. تلنگر و سیاستهای مبتنی بر رفتار، ابزاری توانمند در کاهش مطالبات بانکی. فصلنامه سیاست های مالی واقتصادی. 1402; 11 (42) :91-135