[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 39 - ( فصلنامه سیاست های مالی و اقتصادی 1401 ) ::
جلد 10 شماره 39 صفحات 115-67 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش مدرسه و توانمندسازی معلمان در فرایند توسعه
محمود مشهدی احمد*، امیرمحمد تیمورزاده
دانشگاه تهران
چکیده:   (78 مشاهده)
در مقاله حاضر، رویکردی بنیادی به مساله توسعه با توجه به نقش نهاد مدرسه و معلمان در آن ارائه شده است. ابتدا توسعه را فراتر از افزایش درآمد ملی معنا کردیم و اهمیت مهارتهای شناختی و ارتباطی را در دستیابی به توسعه بررسی کردیم. سپس با توجه به پژوهش‌های اقتصاددانان و دانشمندان علوم شناختی نشان دادیم که سنین ابتدایی زندگی در نهادینه شدن مهارتهای زندگی، نقشی اساسی ایفا می کند. در ادامه نقش نهاد مدرسه را در تربیت نسل آینده با بررسی برنامه های اجرا شده در کشورهای مختلف تبیین کردیم. سپس مدل پیشنهادی خود (تربیت متعادل) را بر اساس چهارچوب پیشنهادی لیکونا و نیز مهارتهای مشترک موجود در منابع بانک جهانی، سازمان جهانی بهداشت، توصیه های مجمع جهانی اقتصاد برای سال 2025 و OECD برای سال 2030، عرضه کردیم که در آن از فرهنگ خود و آموزه های وحیانی در راستای آموزش مهارتها و تثبیت آنها استفاده شده است. برای سنجش نقش مدرسه در نهادینه کردن این مهارتها، پرسشنامه ای طراحی شد که در 5 حیطه، مهارتهای زندگی مورد تاکید WHO را مورد سؤال قرار می‌دهد. پرسش شوندگان، 411 فارغ التحصیل از 10 مدرسه غیر انتفاعی اسلامی در شهر تهران بودند. بر اساس پرسشنامه، مهارت مدیریت اضطراب (و در حالت کلی احساسات) وضعیت چندان قابل قبولی در این افراد ندارد. همچنین همبستگی مهارت مدیریت اضطراب با هر چهار حیطه ی مهارتی دیگر بر اساس روش حداقل مربعات معمولی تأیید شد.
واژه‌های کلیدی: نهاد مدرسه، توسعه، توانمندسازی معلمان، مهارتهای زندگی، تربیت متعادل
متن کامل [PDF 1584 kb]   (19 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/27 | پذیرش: 1401/7/27 | انتشار: 1401/10/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mashhadiahmad M, Teimourzadeh A. The role of the school institution in development with a teacher empowerment approach. qjfep 2022; 10 (39) :67-115
URL: http://qjfep.ir/article-1-1414-fa.html

مشهدی احمد محمود، تیمورزاده امیرمحمد. نقش مدرسه و توانمندسازی معلمان در فرایند توسعه. فصلنامه سیاست های مالی واقتصادی 1401; 10 (39) :115-67

URL: http://qjfep.ir/article-1-1414-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 39 - ( فصلنامه سیاست های مالی و اقتصادی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سیاستهای مالی و اقتصادی Quarterly Journal of Fiscal and Economic Policies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4540