[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
اطلاعات آماری نشریه::
::
بانک ها ونمایه نامه ها

 

..
انجمن علمی اقتصاد اسلامی ایران

..
شبکه های اجتماعی




 
..
سامانه مشابهت یاب


 
..
:: دوره 2، شماره 8 - ( فصلنامه سیاست‌های مالی و اقتصادی 1393 ) ::
جلد 2 شماره 8 صفحات 103-124 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان اثربخشی و اولویت‌بندی شاخص‌های مؤثر بر موانع ورود بنگاه‌ها در بخش صنعت ایران (استفاده از رویکرد AHP فازی)
عبدالرضا کرانی* ، وحید جلالوند ، محمدنبی شهیکی تاش
دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده:   (9287 مشاهده)
مانع ورود به‌عنوان یکی از متغیرهای ساختاری بازار نقش مهمی در شکل‌دهی سازمان بازار دارد. اهمیت موانع ورود به این دلیل است که می‌تواند ساختار بازار را به انحصار سوق دهد. با توجه به اینکه شناخت موانع ورود به صنعت و توسعه فضای کسب‌‌و‌کار رقابتی به‌منظور رشد بیشتر امری ضروری است نیاز به مطالعات تجربی گسترده‌ای در این زمینه احساس می‌شود، از این رو در این مطالعه با استفاده از روش AHP فازی و نظریه اقتصاد صنعتی پس از بررسی منابع و انجام مصاحبه‌های تخصصی به تعریف معیارها و شناسایی شاخص‌های تأثیرگذار بر ورود بنگاه‌ها به صنعت پرداخته شد و تلاش شد با استفاده از رویکرد سلسله مراتبی عوامل مؤثر بر ورود بنگاه‌ها به صنعت شناسایی و اولویت‌بندی شود. داده‌های تحقیق با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع‌آوری شده و نمونه تحقیق نیز از بین مدیران و فعالان اقتصادی صنایع و اعضای هیأت علمی رشته‌های مرتبط با صنایع کشور انتخاب شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد مهم‌ترین شاخص مؤثر در ایجاد مانع ورود در بخش صنعت شاخص تمرکز با وزن 528/0 می‌باشد و از میان سایر معیارهای اصلی تعداد بنگاه‌ها با وزن 196/0 بیشترین اثر را در ایجاد مانع ورود در بخش صنعت دارد. از این رو بر اساس نتایج به‌دست آمده پیشنهاد می‌شود با فراهم نمودن زمینه برای حضور بنگاه‌های تازه‌وارد از طریق دادن تسهیلات مالی، اعطای مجوزها و حمایت‌های محدود و زمانبندی شده از بنگاه‌هایی که قصد ورود به بازار را دارند زمینه را برای کاهش تمرکز در بازار و افزایش تعداد بنگاه‌ها و توزیع یکسان بازار میان بنگاه‌ها فراهم نمود و گسترش بازارها و بزرگتر شدن اندازه آنها در دستور کار سیاست رقابتی قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: موانع ورود، رقابت، شاخص تمرکز، تجزیه‌و‌تحلیل سلسله مراتبی فازی (AHP-FUZZY).
متن کامل [PDF 647 kb]   (2624 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

korani A, jalalvand V, shahikitash M N. Investigating the Effect and Ranking of the Effective Index on Barriers to Entry of Firms in Iran’s Industry Sector (Using AHP Fuzzy Approach) . qjfep 2015; 2 (8) :124-103
URL: http://qjfep.ir/article-1-151-fa.html

کرانی عبدالرضا، جلالوند وحید، شهیکی تاش محمدنبی. بررسی میزان اثربخشی و اولویت‌بندی شاخص‌های مؤثر بر موانع ورود بنگاه‌ها در بخش صنعت ایران (استفاده از رویکرد AHP فازی) . فصلنامه سیاست های مالی واقتصادی. 1393; 2 (8) :124-103

URL: http://qjfep.ir/article-1-151-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 8 - ( فصلنامه سیاست‌های مالی و اقتصادی 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سیاستهای مالی و اقتصادی Quarterly Journal of Fiscal and Economic Policies
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645