[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
اطلاعات آماری نشریه::
::
بانک ها ونمایه نامه ها

 

..
انجمن علمی اقتصاد اسلامی ایران

..
شبکه های اجتماعی




 
..
سامانه مشابهت یاب


 
..
:: دوره 11، شماره 41 - ( فصلنامه سیاست‌هاي مالی و اقتصادی 1402 ) ::
جلد 11 شماره 41 صفحات 163-123 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مخارج عمومی آموزش بر عملکرد آموزش ابتدایی: رویکرد پانل ARDL
الهام فتح الهی* ، محمد علیزاده
دانشگاه لرستان
چکیده:   (602 مشاهده)
در دو دهه گذشته، کشورهای در‌حال‌توسعه، گام‌های بلندی در جهت دستیابی به آموزش پایه برداشته‌اند. با این حال، فرصت‌های آموزشی تا حدی به دلیل تخصیص ناهنجار منابع آموزشی، نابرابر باقی می‌ماند. علاوه بر این، استفاده ناکارآمد از بودجه عمومی برای آموزش، اثربخشی برنامه‌ها برای گسترش دسترسی و بهبود نتایج یادگیری را به خطر می‌اندازد. لذا این مقاله از رویکرد خودرگرسیون با وقفه توزیعی برای بررسی تأثیر مخارج آموزشی بر عملکرد آموزش ابتدایی در استان‌های ایران، استفاده می‌کند. نتایج برآورد بلندمدت برای سال‌های 1398-1385 نشان می‌دهد که همه‌ متغیرها تأثیر معنی‌داری بر میزان تکمیل ابتدایی و با نشانه‌های مورد انتظار در استان‌های ایران دارند. ضرایب برآورد شده مدل تصحیح خطای کوتاه‌مدت برای تمامی متغیرهای توضیحی منفی، معنادار و با سرعت تعدیل (23/0-) است که نشان‌دهنده سرعت اصلاح هرگونه عدم تعادل در کوتاه‌مدت است. با توجه به نتایج تحقیق، دولت ایران باید به‌شدت به ترویج سیاست بهبود کیفیت آموزش در مدارس ابتدایی و همچنین ترویج عدالت و انصاف در توزیع بودجه آموزش و پرورش و سایر منابع آموزشی بپردازد. بهبود و افزایش سطح مخارج دولت بر آموزش یک برنامه‌ کلیدی در افزایش نرخ تکمیل ابتدایی، کاهش نرخ ترک تحصیل و افزایش کیفیت آموزش است. همچنین یک برنامه کاهش فقر و درآمدزایی دولتی می‌تواند به طور قابل‌توجهی والدین را به ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس تشویق کند.
واژه‌های کلیدی: مخارج عمومی بر آموزش، عملکرد آموزش، خودرگرسیون با وقفه توزیعی، داده‌های پانلی.
متن کامل [PDF 1760 kb]   (295 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fatholahi E, Alizadeh M. The Impact of Public Education Expenditures on Primary Education Performance: An ARDL Panel Approach. qjfep 2023; 11 (41) :123-163
URL: http://qjfep.ir/article-1-1387-fa.html

فتح الهی الهام، علیزاده محمد. تأثیر مخارج عمومی آموزش بر عملکرد آموزش ابتدایی: رویکرد پانل ARDL. فصلنامه سیاست های مالی واقتصادی. 1402; 11 (41) :123-163

URL: http://qjfep.ir/article-1-1387-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 41 - ( فصلنامه سیاست‌هاي مالی و اقتصادی 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سیاستهای مالی و اقتصادی Quarterly Journal of Fiscal and Economic Policies
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645