بنگاههای کوچک و متوسط (SME) از بنیانهای توسعه اقتصادی و منطقهای هستند که زمینه را برای بسیج منابع کشور فراهم میکنند و نتیجه آن، افزایش درآمد و ایجاد اشتغال در سطوح ملی و منطقهای است. با توجه به نقش و جایگاه این بنگاهها و ضرورت توسعه و تقویت آنها، مزیت رقابتی هر یک از رشته فعالیتهای صنعتی آنها میبایست مدنظر برنامهریزان صنعتی قرار گیرد. در این مقاله به بررسی و تحلیل مزیت رقابتی بنگاههای کوچک و متوسط صنعتی استان قزوین با استفاده از روش عملکردی عوامل تعیینکننده آن در مقاطع سالهای 1383 و 1391 پرداخته شده است. روش مورد بررسی، استفاده از شاخصهای ترکیبی با کمک گرفتن از مفهوم ضریب مکانی است. جهت رتبهبندی صنایع از روشTOPSISبا دو سناریو در تعیین ضریب اهمیت شاخصهای مورد ارزیابی، تکنیک آنتروپی و استناد به نظر کارشناسی، استفاده شده است. شاخصهای مورد استفاده در رتبهبندی شامل تولید و ارزش افزوده، بهرهوری نیروی کار، اشتغالزایی، گرایشهای سرمایهگذاری و بهرهدهی تولید است. مسئله اصلی این مطالعه بررسی پایداری مزیت رقابتی بنگاههای کوچک و متوسط استان در دو مقطع زمانی 1383 و 1391 است. نتایج نشان میدهد موقعیت نسبی بسیاری از صنایع در استان با توجه به هر دو سناریو ناپایدار بوده است اما رشته فعالیتهای تولید فلزات اساسی، تولید محصولات لاستیکی و پلاستیکی و صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی در هر دو سال و هر دو روش مورد استفاده ازجمله صنایع پیشتاز در استان بودهاند.
amini A, norouzi S. Ranking SMEs in Qazvin Province with evaluating competitive advantage by TOPSIS method. qjfep 2019; 6 (24) :59-84 URL: http://qjfep.ir/article-1-493-fa.html
امینی علیرضا، نوروزی سمیه. رتبهبندی صنایع کوچک و متوسط استان قزوین با رویکرد ارزیابی مزیت رقابتی به روش TOPSIS. فصلنامه سیاست های مالی واقتصادی. ۱۳۹۷; ۶ (۲۴) :۵۹-۸۴