ارتباط متقابل عناصر بازار در صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی
|
کیومرث شهبازی*، ساناز حسینی |
|
|
چکیده: (10215 مشاهده) |
هدف این مطالعه بررسی همزمان روابط بین تبلیغات، تحقیق و توسعه، درجه تمرکز، موانع ورود به بازار و سودآوری در 9 زیربخش صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی ایران طی سالهای (1386-1374) طبق کد ISIC میباشد. سیستم معادلات همزمان شامل 3 معادله مربوط به متغیرهای تمرکز بازار، تبلیغات و سودآوری است که برای تخمین معادلات مربوطه از رهیافت دادههای تابلویی در معادلات رگرسیون بهظاهر نامرتبط استفاده میشود. نتایج حاصل از تخمین مدل دلالت بر این دارد که متغیرهای ساختار، رفتار و عملکرد در صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی در ایران با یکدیگر ارتباط متقابل دارند.
بر اساس نتایج بهدست آمده هزینههای تبلیغات تأثیر چندانی بر سودآوری صنایع نداشته است و برخلاف انتظار بر تمرکز بازار تأثیر منفی داشته است. با توجه به بیشتر بودن ضریب متغیر تحقیق و توسعه نسبت به ضریب هزینههای تبلیغات در معادله سود توصیه میشود در راستای منافع اجتماعی، بخشی از هزینههای تبلیغات به سمت تحقیق و توسعه سوق داده شود.
. |
|
واژههای کلیدی: عناصر بازار، صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی، معادلات رگرسیون بهظاهر نامرتبط، دادههای تابلویی. |
|
متن کامل [PDF 253 kb]
(1871 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|