:: دوره 3، شماره 10 - ( فصلنامه سیاست‌های مالی و اقتصادی معاونت امور اقتصادي – وزارت امور اقتصادي و دارايي 1394 ) ::
جلد 3 شماره 10 صفحات 124-109 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط متقابل عناصر بازار در صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی
کیومرث شهبازی*، ساناز حسینی
چکیده:   (10215 مشاهده)
هدف این مطالعه بررسی همزمان روابط بین تبلیغات، تحقیق و توسعه، درجه تمرکز، موانع ورود به بازار و سودآوری در 9 زیربخش صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی ایران طی سال‌های (1386-1374) طبق کد ISIC می‌باشد. سیستم معادلات همزمان شامل 3‌ معادله مربوط به متغیرهای تمرکز بازار، تبلیغات و سودآوری است که برای تخمین معادلات مربوطه از رهیافت داده‌های تابلویی در معادلات رگرسیون به‌ظاهر نامرتبط استفاده می‌شود. نتایج حاصل از تخمین مدل دلالت بر این دارد که متغیرهای ساختار، رفتار و عملکرد در صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی در ایران با یکدیگر ارتباط متقابل دارند. بر اساس نتایج به‌دست آمده هزینه‌های تبلیغات تأثیر چندانی بر سودآوری صنایع نداشته است و برخلاف انتظار بر تمرکز بازار تأثیر منفی داشته است. با توجه به بیشتر بودن ضریب متغیر تحقیق و توسعه نسبت به ضریب هزینه‌های تبلیغات در معادله سود توصیه می‌شود در راستای منافع اجتماعی، بخشی از هزینه‌های تبلیغات به سمت تحقیق و توسعه سوق داده شود. .
واژه‌های کلیدی: عناصر بازار، صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی، معادلات رگرسیون به‌ظاهر نامرتبط، داده‌های تابلویی.
متن کامل [PDF 253 kb]   (1871 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 10 - ( فصلنامه سیاست‌های مالی و اقتصادی معاونت امور اقتصادي – وزارت امور اقتصادي و دارايي 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها