هدف این مطالعه بررسی همزمان روابط بین تبلیغات، تحقیق و توسعه، درجه تمرکز، موانع ورود به بازار و سودآوری در 9 زیربخش صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی ایران طی سالهای (1386-1374) طبق کد ISIC میباشد. سیستم معادلات همزمان شامل 3 معادله مربوط به متغیرهای تمرکز بازار، تبلیغات و سودآوری است که برای تخمین معادلات مربوطه از رهیافت دادههای تابلویی در معادلات رگرسیون بهظاهر نامرتبط استفاده میشود. نتایج حاصل از تخمین مدل دلالت بر این دارد که متغیرهای ساختار، رفتار و عملکرد در صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی در ایران با یکدیگر ارتباط متقابل دارند.
بر اساس نتایج بهدست آمده هزینههای تبلیغات تأثیر چندانی بر سودآوری صنایع نداشته است و برخلاف انتظار بر تمرکز بازار تأثیر منفی داشته است. با توجه به بیشتر بودن ضریب متغیر تحقیق و توسعه نسبت به ضریب هزینههای تبلیغات در معادله سود توصیه میشود در راستای منافع اجتماعی، بخشی از هزینههای تبلیغات به سمت تحقیق و توسعه سوق داده شود.
.
Interaction between Market Elements in the Iranian Materials and Chemical Products Industries . qjfep 2015; 3 (10) :109-124 URL: http://qjfep.ir/article-1-43-fa.html
شهبازی کیومرث، حسینی ساناز. ارتباط متقابل عناصر بازار در صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی . فصلنامه سیاست های مالی واقتصادی. 1394; 3 (10) :109-124