تمرکز از جمله متغیرهای ساختاری بازار است که بر اساس آن میتوان اندازه رقابت را مورد سنجش قرار داد. برای اندازهگیری تمرکز بازار از شاخصهای متعددی استفاده میشود. در این مقاله از شاخص نسبت تمرکز، شاخص هرفیندالهیرشمن، هال- تایدمن، جامع تمرکز صنعتی، آنتروپی و هانا-کای در طی سالهای1375، 1380، 1385 و 1390 استفاده شده است. هدف اصلی این تحقیق اندازهگیری میزان تمرکز بازار و نشان دادن تغییرات آن در سالهای (1375 -1390 میباشد. نتایج نشاندهنده آن است که تمرکز بالایی در صنعت خودروی ایران وجود دارد، به گونهایکه حتی با ورود بنگاههای جدید در صنعت خودرو ایران و افزایش تولید کل در این صنعت تمرکز همچنان در صنعت خودرو تداوم داشته است.
shahiki tash M N, kazemzadeh E. The Assessment of the Market Structure of Car Industry in Iran. qjfep 2013; 1 (3) :139-164 URL: http://qjfep.ir/article-1-93-fa.html
شهیکی تاش محمد نبی، کاظم زاده عماد. ساختار بازار خودروی سواری در ایران. فصلنامه سیاست های مالی واقتصادی. 1392; 1 (3) :139-164