از عوامل تأثیرگذار بر عملکرد پایداری شرکتها، ویژگیهای صنعت مشتری است و دستهبندی از نظر صنعت نشان دهنده تفاوت فعالیتهای شرکت و تفاوت تأثیر آن بر ذینفعان است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر ویژگیهای صنعت مشتری بر عملکرد پایداری شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش همبستگی با رویکرد رگرسیونی است. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش بر اساس 129شرکت بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی 1395-1402 که به روش حذف سیستماتیک انتخاب شدند نشان داد ویژگیهای صنعت مشتری در ابعاد (همگن بودن صنعت مشتری، رقابت در صنعت مشتری، رقابت حسابرس) بر عملکرد پایداری تأثیر مثبت و معناداری دارد. رقابت بالا شرکتها را مجبور به نوآوری و ارتقای کیفیت محصولات و خدمات خود میکند، همچنین میتواند به بهبود مشتریمداری و نیز فعالیتهای اجتماعی و زیستمحیطی شرکتها منجر شود. ولی ویژگیهای صنعت مشتری در بُعد (پیچیدگی اطلاعات حسابداری) بر عملکرد پایداری تأثیر منفی و معناداری دارد. زیرا پیچیدگی اطلاعات به میزان دشواری و پیچیدگی در فهم و تحلیل اطلاعات مالی شرکتها اشاره دارد و شرکتهایی که دارای ساختارهای مالی پیچیدهتری هستند، ممکن است با چالشهای بیشتری در مدیریت پایداری روبرو شوند.
Bonabi Ghadim R, Vaez S A. The role of Customer Industry Characteristics in Sustainability Performance in Companies listed on the Tehran Stock Exchange. qjfep 2025; 13 (50) :154-199 URL: http://qjfep.ir/article-1-1744-fa.html
بنابی قدیم رحیم، واعظ سید علی. نقش ویژگیهای صنعت مشتری
در عملکرد پایداری شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه سیاست های مالی واقتصادی. 1404; 13 (50) :154-199