[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: جستجو :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
اطلاعات آماری نشریه::
::
بانک ها ونمایه نامه ها

 

..
انجمن علمی اقتصاد اسلامی ایران

..
شبکه های اجتماعی




 
..
سامانه مشابهت یاب


 
..
:: دوره 13، شماره 50 - ( فصلنامه سیاست های مالی و اقتصادی 1404 ) ::
جلد 13 شماره 50 صفحات 199-154 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش ویژگی‌های صنعت مشتری در عملکرد پایداری شرکت‌های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران
رحیم بنابی قدیم* ، سید علی واعظ
گروه حسابداری
چکیده:   (17 مشاهده)
از عوامل تأثیرگذار بر عملکرد پایداری شرکت‌ها، ویژگی‌های صنعت مشتری است و دسته‌بندی از نظر صنعت نشان دهنده تفاوت فعالیت‌های شرکت و تفاوت تأثیر آن بر ذینفعان است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر ویژگی‌های صنعت مشتری بر عملکرد پایداری شرکت‌های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش همبستگی با رویکرد رگرسیونی است. نتایج آزمون فرضیه‌های پژوهش بر اساس 129شرکت بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی 1395-1402 که به روش حذف سیستماتیک انتخاب شدند نشان داد ویژگی‌های صنعت مشتری در ابعاد (همگن بودن صنعت مشتری، رقابت در صنعت مشتری، رقابت حسابرس) بر عملکرد پایداری تأثیر مثبت و معناداری دارد. رقابت بالا شرکت‌ها را مجبور به نوآوری و ارتقای کیفیت محصولات و خدمات خود می‌کند، همچنین می‌تواند به بهبود مشتری‌مداری و نیز فعالیت‌های اجتماعی و زیست‌محیطی شرکت‌ها منجر شود. ولی ویژگی‌های صنعت مشتری در بُعد (پیچیدگی اطلاعات حسابداری) بر عملکرد پایداری تأثیر منفی و معناداری دارد.  زیرا پیچیدگی اطلاعات به میزان دشواری و پیچیدگی در فهم و تحلیل اطلاعات مالی شرکت‌ها اشاره دارد و شرکت‌هایی که دارای ساختارهای مالی پیچیده‌تری هستند، ممکن است با چالش‌های بیشتری در مدیریت پایداری روبرو شوند.
واژه‌های کلیدی: همگن بودن صنعت مشتری، رقابت در صنعت مشتری، رقابت حسابرس، پیچیدگی اطلاعات حسابداری، عملکرد پایداری
متن کامل [PDF 705 kb]   (6 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bonabi Ghadim R, Vaez S A. The role of Customer Industry Characteristics in Sustainability Performance in Companies listed on the Tehran Stock Exchange. qjfep 2025; 13 (50) :154-199
URL: http://qjfep.ir/article-1-1744-fa.html

بنابی قدیم رحیم، واعظ سید علی. نقش ویژگی‌های صنعت مشتری در عملکرد پایداری شرکت‌های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه سیاست های مالی واقتصادی. 1404; 13 (50) :154-199

URL: http://qjfep.ir/article-1-1744-fa.html



بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution ۴.۰ International License (CC BY ۴.۰) قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 50 - ( فصلنامه سیاست های مالی و اقتصادی 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سیاستهای مالی و اقتصادی Quarterly Journal of Fiscal and Economic Policies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4718