در این پژوهش به بررسی اندازهگیری احساسات سرمایهگذاران به منظور درک نقش آنها در رفتار بازار سهام کشور ایران و ارتباط آن با قیمت سهام در دوره زمانی ماهانه از فروردین 1395 تا اسفند 1400 پرداخته شده است. برای بررسی ارتباط بین احساسات سرمایهگذار با قیمت سهام، از بازده چند شاخص منتخب در بازار سهام ایران استفاده شده است. این پژوهش درک ما از فرآیند شکلگیری قیمت، در زمان خریدوفروش احساسی را به عنوان عامل تعیینکننده تغییر قیمت سهام، بهبود میبخشد. شواهد آماری تأثیر احساسات بر فرآیند شکلگیری قیمت را با استفاده از شاخصهای منتخب بازار سهام ایران نشان میدهد. این مطالعه برای برآورد پارامترها با استفاده از روش ARIMA، رفتار ناشی از احساسات سرمایهگذاران را مورد تخمین قرار داده و نشان میدهد که آنها به طور نامتقارن به تغییر احساسات پاسخ میدهند و در دورههای کاهش احساسات تهاجمیتر معامله میکنند نتایج این پژوهش نشان میدهد که رابطه معناداری میان برخی از متغیرهای بازار با احساسات سرمایهگذاران وجود دارد. در نهایت، با مقایسه شاخص احساسات با هر یک از شاخصهای قیمتی بازار به این نتیجه خواهیم رسید که بین گرایش احساسی با روند شکلگیری قیمت در بازار سهام تهران، رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد.
yousefi A, souri A, Abbasian E. Investigating the effect of investors sentiments on price formation behavior in the Tehran stock market. qjfep 2024; 12 (45) :39-66 URL: http://qjfep.ir/article-1-1539-fa.html
یوسفی علی، سوری علی، عباسیان عزت الله. بررسی اثر احساسات سرمایهگذاران بر رفتار شکلگیری قیمت در بازار سهام تهران. فصلنامه سیاست های مالی واقتصادی. 1403; 12 (45) :39-66