هدفپژوهشحاضر، بررسی تأثیرکیفیت خدمات الکترونیکی بر رضایت مؤدیان مالیاتی با نقش میانجی اعتماد میباشد. این پژوهش بر حسب هدف کاربردی و براساس شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی است. جهت گردآوری اطلاعات از مطالعات کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. ابزاراندازهگیریدراینمطالعه،پرسشنامهباطیفلیکرتپنجگزینه ایاست که شامل 29 سوال می باشد. در این پژوهش، جهت اندازه گیری متغیر کیفیت خدمات الکترونیکی و رضایت مؤدیان مالیاتی و اعتماد از پرسشنامه استاندارد کندو و داتا (2015) استفاده شده است، در ادامه پس از بررسی روایی محتوا، جهت بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید و در نهایت جهت تعیین پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن 6/91% بدست آمده است و مورد تأیید میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مؤدیان مالیاتی مستقر در سازمان امور مالیاتی شهر مشهد میباشند. در همین راستا نمونه آماری پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی ساده و از 385 نفر از کلیه مؤدیان مالیاتی که در سازمان امور مالیاتی شهر مشهد میباشند، انتخاب شده است. دادههایآماریگردآوریشده بااستفادهاز روش معادلات ساختاری (SEM) و با بهره گیری از نرمافزار لیزرل موردتجزیهوتحلیلقرارگرفتهاند. یافتههایپژوهشنشانمیدهد که کیفیت خدمات الکترونیکی با ضریب مسیر 0/23 بر رضایت مؤدیان مالیاتی اثر گذار است، همچنین کیفیت خدمات الکترونیکی با ضریب مسیر 0/74 بر اعتماد تأثیر دارد. اعتماد نیز با ضریب مسیر 0/62 بر رضایت مؤدیان مالیاتی تأثیر دارد و در نهایت کیفیت خدمات الکترونیکی نیز از طریق متغیر میانجی اعتماد، بر رضایت مؤدیان مالیاتی تأثیر دارد.
Ghayour Baghbani S M, Ghafourian Shagerdi A. Investigating the effect of trust on the relationship between the quality of electronic services and the satisfaction of taxpayers. qjfep 2020; 8 (30) :143-169 URL: http://qjfep.ir/article-1-1085-fa.html
غیور باغبانی سید مرتضی، غفوریان شاگردی امیر، زارعی امیر، غفوریان شاگردی محمد سجاد. بررسی تأثیرکیفیت خدمات الکترونیکی بر رضایت مؤدیان مالیاتی با نقش میانجی اعتماد. فصلنامه سیاست های مالی واقتصادی. 1399; 8 (30) :143-169