quarterly journal of fiscal and Economic policies
فصلنامه سیاست های مالی واقتصادی
qjfep
Literature & Humanities
http://qjfep.ir
1
admin
2345-3435
2345-3435
8
10.61186/qjfep
14
2345-3435
13
fa
jalali
1392
4
1
gregorian
2013
7
1
1
2
online
1
fulltext
fa
واکاوی عملکرد خصوصیسازی در ایران
A Short Review of the Privatization in Iran
عمومى
General
پژوهشي
Research
از سال 1979 به بعد خصوصیسازی بهعنوان یکی از راهحلهای کاهش حوزه دخالت دولت در اقتصاد و بهبود عملکرد شرکتهای دولتی مورد توجه اغلب سیاستگذاران اقتصادی قرار گرفته است. در کشور ما نیز سیاست خصوصیسازی بهصورت جدی با ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در سال 1384 و قانون اجرای سیاستهای مذکور از سال 1368 آغاز و در سال 1387 پیگیری شد موضوعی که اغلب تحت عنوان انقلاب اقتصادی در کشور از آن تعبیر میشود. واضح است که اجرای مناسب سیاست یادشده مدیون تلاش بیوقفه و نستوه تمام دستاندرکاران سیاست خصوصیسازی در کشور از جمله سازمان خصوصیسازی بوده است. در این مقاله تلاش میشود برخی از تلاشهای صورتگرفته توسط این سازمان در این راستا به تصویر کشیده شود. به این منظور، تلاش میشود تا بهمنظور درک سیر تاریخی موضوع ابتدا مبانی حقوقی اجرای سیاست خصوصیسازی در کشور بهصورت اجمالی ارائه گردد. در بخشهای دوم و سوم تلاش میشود اهداف و روشهای خصوصیسازی و در بخش چهارم عملکرد برنامه خصوصیسازی در کشور در دوره 1370 تا 18/04/1392 ارائه گردد. در بخش پنجم، مشکلات و چالشهای اجرای سیاست خصوصیسازی در کشور بیان میگردد و درنهایت احصاء برنامههای آتی سازمان خصوصیسازی از موضوعات مهم دیگری است که در بخش ششم مقاله به آنها پرداخته خواهد شد. بهطور کلی، از سال 1380 تا تیرماه 1392 در مجموع حدود 140 هزار میلیارد تومان از سهام شرکتهای دولتی به تفکیک 32 درصد سهام عدالت، 46 درصد بخش غیردولتی و 22 درصد سهامهای عمومی غیردولتی واگذار شده است. از این رقم 67 درصد
از طریق بازار سرمایه (بورس - فرابورس) و 33 درصد از طریق مزایده واگذار شده است. 94 درصد کل واگذاریها بهصورت بلوکی و 6 درصد بهصورت تدریجی و ترجیحی انجام شده است. 67 درصد ارزش واگذاریها از شرکتهای گروه 2 و 33 درصد از شرکتهای گروه یک بوده است. در این سالها در قوانین بودجه سنواتی حدود500/28 میلیارد تومان درآمد پیشبینی شده است که از این رقم 000/25 هزار میلیارد تومان 86 درصد تحقق یافته است.
Since 1979, privatization has bean considered by most economic policymakers as one of the solutions aimed at the reduction of the engagement of the governments in economy and the promotion of SOEs performance. In our country, the privatization process has bean seriously started in 2006, with the notification of general policies of the Principle 44 of the Constitution, and subsequently, the Law for the enforcement of the said policies was legislated in 2008. Privatization is often referred to as the economic revolution in Iran. Undoubtedly, the proper enforcement of the said policies owes to the uninterrupted and brave efforts of all the privatization policy players in the Country, specially the Iranian Privatization Organization (IPO). This Article tries to review some of the efforts made by the IPO in this regard. Consequently, in order to understand the historical trend of the subject, first of all the legal principles of privatization policy enforcement in the Country are presented briefly. In the second and third parts of the Article, the goals and methods of privatization and in the fourth part, the most important measures and activities related to the privatization during 1991 to July 9, 2013 are studied. Fifth and sixth parts of the Article are devoted to the most significant problems and challenges in the way of enforcement of the privatization and future plans of the privatization in the Country. Finally, the seventh part of the Article makes conclusions in this regard.
اصل 44 قانون اساسی، خصوصیسازی، سهام عدالت، واگذاری شرکتها
Principle 44, Privatization, Justice Shares, Divestiture of SOEs
143
182
http://qjfep.ir/browse.php?a_code=A-10-1-13&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Rahim
Ahmadvand
محمدرحیم
احمدوند
ahmadvand@ipo.ir
100319475328460026
100319475328460026
Yes