:: دوره 1، شماره 3 - ( فصلنامه سیاست‌های مالی و اقتصادی 1392 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 164-139 برگشت به فهرست نسخه ها
ساختار بازار خودروی سواری در ایران
محمد نبی شهیکی تاش، عماد کاظم زاده*
دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده:   (22831 مشاهده)
تمرکز از جمله متغیرهای ساختاری بازار است که بر اساس آن می‌توان اندازه رقابت را مورد سنجش قرار داد. برای اندازه‌گیری تمرکز بازار از شاخص‌های متعددی استفاده می‌شود. در این مقاله از شاخص نسبت تمرکز، شاخص هرفیندال‌‌هیرشمن، هال- تایدمن، جامع تمرکز صنعتی، آنتروپی و هانا-‌کای در طی سال‌های1375، 1380، 1385 و 1390 استفاده شده است. هدف اصلی این تحقیق اندازه‌گیری میزان تمرکز بازار و نشان دادن تغییرات آن در سال‌های (1375 ‌-‌1390 می‌باشد. نتایج نشان‌دهنده آن است که تمرکز بالایی در صنعت خودروی ایران وجود دارد، به گونه‌ای‌که حتی با ورود بنگاه‌های جدید در صنعت خودرو ایران و افزایش تولید کل در این صنعت تمرکز همچنان در صنعت خودرو تداوم داشته است.
واژه‌های کلیدی: ساختار، هرفیندال- هیرشمن، خودرو، تمرکز بازار
متن کامل [PDF 1251 kb]   (5211 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/9/27 | پذیرش: 1392/10/8 | انتشار: 1392/11/2


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 3 - ( فصلنامه سیاست‌های مالی و اقتصادی 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها