OTHERS_CITABLE
تحلیل، ارزیابی و آسیبشناسی شاخص رقابتمندی جهانی
هدف این مقاله تحلیل، ارزیابی و آسیبشناسی شاخص رقابتمندی جهانی است. برای این منظور، ابتدا نحوه شکلگیری مجمع جهانی اقتصاد که از سال 1979 بهطور منظم این شاخص را محاسبه و منتشر مینماید، تبیین میگردد. سپس مبانی فکری- نظری شاخص رقابتمندی که بر بهرهوری استوار است، بررسی میشود. این شاخص عوامل مورد نیاز توسعه را برای الگوی سه مرحلهای توسعه پورتر در 12 مؤلفه معرفی میکند. سه مرحله توسعه عبارت از مرحله مبتنی بر عوامل تولید، مرحله مبتنی بر کارایی و مرحله مبتنی بر نوآوری است. این شاخص از بعد روششناسی و فروض قابل تأمل است که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد. همچنین، برای محاسبه این شاخص آمار و اطلاعات متنوعی استفاده شده که اعتبار برخی از آمارها مورد تردید است. با این وجود، به نتایج این شاخص در سطوح بینالمللی و ملی بهطور مکرر استناد میشود. آخرین نتایج گزارش (2013-2012)، شاخص رقابتمندی جهانی مؤید این است که ایران در مرحله انتقال از مرحله مبتنی بر عوامل تولید به مرحله مبتنی بر کارایی است و از میان 144 کشور توانسته است رتبه 66 را کسب نماید. ایران در اکثر زیرشاخصها بجز محیط اقتصادکلان در مقایسه با دوره قبل تغییرات چندانی نداشته است. رتبه محیط اقتصادکلان این شاخص در گزارش (2013-2012) معادل 57 بوده در حالیکه در دوره قبل این رتبه 27 بوده است. نتایج مقایسه تطبیقی با کشورهای منتخب مؤید این است که در آخرین رتبهبندی کشورهای قطر، عربستان، کرهجنوبی، مالزی، ایتالیا و ایران از میان 144 کشور بهترتیب در رتبههای 11، 18، 19، 25، 42 و 66 قرار دارند.
http://qjfep.ir/article-1-27-fa.pdf
2013-09-09
5
24
رقابتمندی، بهرهوری، روششناسی، مراحل توسعه، مطالعه تطبیقی
Analysis, Assessment and Pathology of Global Competitiveness Index
The aim of this paper is to analyze and assess the Global Competitiveness Index (GCI). In order to achieve this objective, first of all some theoretical and empirical problems of GCI are presented. Then tries to examine hypothesis and explain methodology and statistics and findings of the study. World Economic Forum (WEF) has annually published GCI report since 1979. This index covers many factors enabling national economies to achieve sustainable economic growth and long term prosperity. These factors include both microeconomic and macroeconomic foundations of national competitiveness which affect the level of productivity of a country. The GCI includes a weighted average of many different components, each measuring a different aspect of competitiveness. These components are grouped into 12 pillars of economic competitiveness. A well known economic theory proposed by Porter (1990) is employed to indentify the stages of development in the countries included in the sample. The first stage is factor-driven where countries compete based on their factor endowment. Countries will move into the second stage called efficiency-driven when they begin to develop more efficient production process and increase their product quality. Finally, as countries will move into innovation-driven stage, businesses are able to compete with new and unique products. The GCI 2012-2013 report shows that Iran is ranked 66 among 144 economies. This results show that Iran has dropped 4 places this year.
http://qjfep.ir/article-1-27-en.pdf
2013-09-09
5
24
Competitiveness
Productivity
Methodology
Stages of Development
Contrastive Analysis
Mohammad Ali
Moradi
mamoradi@ut.ac.ir
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی روند و علل تورم در ایران در سالهای (1391-1389)و اقدامات صورتگرفته برای مهار آن
با توجه به آثار تورم بر کاهش رفاه خانوارها و اثرگذاری آن بر تولید و سرمایهگذاری شناسایی عوامل اثرگذار بر آن بهمنظور تنظیم برنامههای مهار تورم و دستیابی به ثبات قیمتها ضروری است، بنابراین در این مقاله پس از ارائه مبانی نظری و بررسی مطالعات مختلف با استفاده از تحلیل آماری دوره (1391-1389) و نیز مدل ساختاری VAR به بررسی تأثیر عوامل اثرگذار بر تورم در ایران پرداخته شده است. بر اساس نتایج این مطالعه، تورم در ایران بهویژه سالهای (1391-1389) صرفاً مربوط به عامل نقدینگی مربوط نیست و نقش سایر عوامل مانند اصلاحات قیمتی در قالب برنامه هدفمندسازی یارانهها و افزایش نرخ ارز بسیار مهم است. نتایج برآورد مدل بلندمدت نیز نشان میدهد که افزایش در حجم پول، نرخ ارز و تورم تولیدکننده بهمیزان 10 درصد موجب افزایش سطح عمومی قیمتها بهترتیب حدود 8/3، 5/3 و 7/2 درصد میشود. همچنین، تولید ناخالص داخلی در بلندمدت اثر معناداری بر سطح قیمتها نداشته است و میتواند نشاندهنده عمودی بودن منحنی فیلیپس در بلندمدت باشد.
http://qjfep.ir/article-1-22-fa.pdf
2013-09-09
25
58
نرخ تورم، علل تورم، تورم ایران، الگوی VAR، تحلیل کوتاهمدت و بلندمدت
he Study of Trend and Causes of Iran’s Inflation During (2010 -2012) and Measures Fulfilled to Subdue it
Since household welfare, production and investment is under influence of inflation so in order to set out plans to subdue inflation and to gain price stability it is crucial to detect inflation causes. This paper firstly presents the theoretical principals and reviews different studies then, Using statistical analysis of 2010-2012 period as well as structural VAR model, tries to inspect the effects of inflation causes. Based on the results, Iran’s inflation especially during 2010-2012 has not occurred just due to liquidity factor and other factors such as price reform within subsidies targeting plan and the exchange rate increase has had very important roles. The long run estimation results of model show that a ten percent increase in the volume of money, exchange rates and product price index would lead to an about 3.8, 3.5, 2.7 percent increase in the price level respectively. Furthermore, the results also show that GDP has no significant effect on the price level in the long-run reflecting that Phillips curve is would be vertical.
http://qjfep.ir/article-1-22-en.pdf
2013-09-09
25
58
Inflation Rate
Iran’s Inflation
VAR Model
Short-Run and Long- Run Analysis.
Seyed Reza
Azimi
rezaazimi@ut.ac.ir
1
AUTHOR
Ashraf Alsadat
Miri
am_miri31@yahoo.com
2
AUTHOR
Khadijeh
Taghizadeh
k_taghizadeh@yahoo.com
3
AUTHOR
Reza
Samadi
reza.borujeni@ut.ac.ir
4
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مروری بر عملکرد طرح تحول نظام مالیاتی
نظام مالیاتی با توجه به کارکردهای سهگانه خود نقش کلیدی در نظام اقتصادی و اجتماعی یک کشور ایفا مینماید. بر این اساس و با توجه به میزان تأثیرگذاری نظام مالیاتی بر سایر بخشهای اقتصادی و چالشهای مترتب بر آن و همچنین تعامل گسترده آن با آحاد جامعه نظام مزبور بهعنوان یکی از محورهای طرح تحولات اقتصادی انتخاب شد و اصلاح این نظام در سه محور اصلی شامل اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی، اجرای طرح جامع مالیاتی و استقرار کامل نظام مالیات بر ارزشافـزوده مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا، مالیات بر ارزشافزوده پس از تصویب قانون مربوطه در خردادماه 1387 از مهرماه همان سال در چارچوب مراحل استقرار (7 مرحله که تاکنون 5 مرحله از آن اجرا گردیده است) در حال تسری و گسترش به زنجیره نهایی است. همچنین، پیادهسازی طرح جامع مالیاتی نیز که در قالب سه مرحله و 32 پروژه طراحی شد در حال تکمیل است، بهگونهایکه تمام پروژههای مرحله اول بجز نرمافزار سیستم یکپارچه مالیاتی اجرا شده است. آخرین و مهمترین اقدام در طرح تحول نظام مالیاتی ایجاد بسترهای حقوقی، مدیریتی و اجرایی مناسب در قانون مالیاتها میباشد که این مهم با تدوین لایحه تحول نظام مالیاتی مدنظر قرار گرفته است که زمینهسازی برای بروزرسانی دستگاه مالیاتی از طریق ایجاد زیرساخت حقوقی لازم، افزایش تمکین مالیاتی، جهتگیری به سمت مالیات بر جمع درآمد، برقراری ضمانتهای اجرایی مناسب، سادهسازی، ارتقاء جایگاه مالیات بهعنوان ابزاری جهت مقابله با سفتهبازی و سوداگری، توسعه سیستم اطلاعات مالیاتی، اصلاح معافیتها در راستای افزایش شفافیت و اثرگذاری و نیز هدفمند نمودن آنها از مهمترین رویکردهای لایحه میباشند.
http://qjfep.ir/article-1-23-fa.pdf
2013-09-09
59
80
طرح تحولات اقتصادی، طرح تحول نظام مالیاتی، لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم، طرح جامع مالیاتی، مالیات بر ارزشافزوده
Reviewing Performance of the Transformation Tax Plan
Due to its triple functions, tax system plays a key role in social and economic system of a country. Based on this and Due to the impact of taxation on other economic sectors and its challenges as well as its broad interaction with society, the tax system was chosen as one of the axes of economic transformation plan. Reform of the tax rules, implementation of Comprehensive tax plan and Full implementation of the VAT system. Transformation of the tax system has three main axes including reforming the tax laws and regulations, implementing the comprehensive tax plan and establishing the value added system comprehensively. In this respect, the Value Added Tax Act which was passed in June 2008 has been implemented since October of the same year. So far five steps out of the seven steps of its establishment process have bean completed is expanding to the final chain. The comprehensive tax plan which has been designed in three stages and 32 projects is completing. So far the entire first phase projects, except for the unified tax system software has been implemented. The last and in fact the most important action that should be done in tax system reform plan is creating a proper legal, managerial and Executive structure in the tax law so it is considered in the tax system reform bill. The most important approaches of this bill are making preparations for updating the tax system through the creation of the necessary legal infrastructure, increasing tax compliance, orientating toward total income tax, Establishing appropriate performance guarantees, simplifying the tax system, promoting the tax position as a means to confront with speculation and brokering, developing tax information system and modifying tax exemptions in order to increasing clarity and effectiveness and to targeting them.
http://qjfep.ir/article-1-23-en.pdf
2013-09-09
59
80
Economic Transformation Plan
Tax System Reform Plan
Bill of Direct Tax Law Amendment
Comprehensive Tax Plan
Value Added Tax
Mohsen
Kalantari Bengar
kalantari45@gmail.com
1
AUTHOR
Ali Reza
Nazari
nazari_a@yahoo.com
2
AUTHOR
Iman
Fadaei
iman_fadaie@yahoo.com
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
آسیبشناسی تحولات ارزی اخیر با تأکید بر بخش بازرگانی
مروری بر سیاستهای ارزی اتخاذشده طی دهه اخیر حکایت از اعمال سیاست نرخ ارز شناور بهشدت مدیریت شده دارد که الزاماً با سیاستهای اتخاذ شده در حوزههای پولی و مالی دولت هماهنگ نمیباشد. نتیجه این شرایط تثبیت نسبی نرخ ارز و اضافه ارزش پول ملی طی دهه اخیر و متعاقب آن افزایش ناگهانی نرخ ارز (کاهش ارزش پول ملی) در دو سال اخیر میباشد. در این رابطه، طیف وسیعی از عوامل دخیل میباشند از سیاستهای پولی، مالی و ارزی ناکارا و اغلب متناقض نهادهای پولی و مالی کشور گرفته تا تنشهای سیاسی بینالمللی بهویژه مقوله تحریم. مقاله حاضر به بررسی این پدیده و تبعات مترتب بر آن در قالب فرصتها و تهدیدهای احتمالی پرداخته است. نتایج حکایت از آن دارد که صرفنظر از تبعات منفی این پدیده همچون قرار گرفتن (ورود) در یک رژیم تورمی بالاتر،تحریک انتظارات تورمی عاملان اقتصادی، ایجاد مقدمات دلاری شدن اقتصاد (پدیده جانشینی پول) و ... چنانچه سیاستگذاری بهینه در زمینه مدیریت صحیح و بهرهگیری از فرصتهای احتمالی ایجاد شده از آن صورت نگیرد این شرایط میتواند در چارچوب نارساییهای موجود در سایر بخشها، عدم تحقق انتظارات مربوط به بهبود ترازتجاری و معضلات جدیدی همچون صادرات قاچاق و تورم مزمن کالاهای وارداتی و... را در پی داشته باشد.
http://qjfep.ir/article-1-24-fa.pdf
2013-09-09
81
96
نرخ ارز، سیاستهای پولی و ارزی، قیمتهای نسبی، واردات، صادرات، ایران
Pathology of Recent Exchange Rate Fluctuations: With Emphasis on Trade Sector
Reviewing foreign exchange policies during past decade implies a highly managed floating exchange rate policy which wasn’t necessarily accord with adopted monetary and fiscal policies of the government. These policies led to a long time stabilized exchange rate following by overshooting of exchange rate. Although this situation has mainly caused by inefficient monetary, fiscal and foreign exchange policies but some international political tensions especially sanction also had their own roles. In this article we are to discuss potential threats and opportunities of this phenomenon and its effects. The results imply that overshooting of exchange rate has had some negative impact such as: imposing a higher inflation regime, stimulating inflation expectation of the economic agents, dollarization of the economy and etc. On the other hand as long as national currency depreciation hasn’t been absorbed by other national economic sectors, it not only could not improve trade balance significantly, but led to great increase in price level and also some negative phenomena such as export smuggling
http://qjfep.ir/article-1-24-en.pdf
2013-09-09
81
96
Exchange Rate
Monetary and Foreign Exchange Policy
Relative Price
Export
Import
Iran
Amir Hossein
Mozaieni
mozayani@modares.ac.ir
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تحلیل وضعیت پرداخت یارانهها در ایران با تأکید بر آسیبشناسیسیاستهای دولت در راستای اصلاح نظام پرداخت یارانهها
درچند دهه اخیر، پرداخت یارانه در قالب پرداخت مستقیم به بخشی از بهای کالاها و خدمات اساسی و نیز حاملهای انرژی بهمنظور حمایت از اقشار آسیبپذیر، توزیع عادلانه درآمد، تثبیت قیمتها و حمایت از تولید اعمال میشد، اما رشد جمعیت، گسترش کالاها و خدمات مشمول یارانه، افزایش مصرف و قاچاق آنها بهدلیل بالابودن فاصله قیمت داخلی با قیمت خارجی کالاها موجب شد تا حجم پرداخت یارانهها در کشور بهشدت افزایش یابد. با توجه به این موضوع، محقق در رویارویی با چنین مسألهای با بررسی و آسیبشناسی سیاستهای دولت در راستای اصلاح نظام پرداخت یارانهها از مطالعه تجربی خویش اینگونه نتیجه گرفت که با چنین شرایطی ناهماهنگی بین مجریان (دولت و مردم) بهطور معناداری محسوس بوده، اهداف اجرای طرح (اصلاح ساختارهای اقتصادی، مدیریت مصرف انرژی و غیرانرژی و توزیع عادلانه درآمد) دارای ضعفهای بنیانی است. زمان اجرای طرح نامناسب بوده است، چراکه با درنظرگرفتن ضعفهای اقتصاد کلان و متغیرهای مرتبط با آن قادر به طراحی برنامه اصلاح ساختاری کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت نمیباشد و همچنین عوامل زمینهساز در هالهای از ابهام باقی مانده است. میزان آمادگی اقتصاد برای ایجاد مکانیزم تخصیص بهینه، کارا و سبد مصرف خانوار اندک و گاهی موجب اختلال مکانیزم قیمتها شده است. مدیریت عملگرا و کمیتگرا و اعمال اصل نظارتپذیری برای ارتقاء میزان تحقق اهداف طرح هدفمندی یارانهها مطلوب ارزیابی نمیشود، به طوریکه پیامدهای منفی اقتصادی اجرای طرح مزبور بر پیامدهای مثبت آن غالب گشته است.
http://qjfep.ir/article-1-25-fa.pdf
2013-09-09
97
120
ایران، یارانه، پرداخت نقدی، سیاستهای دولت، اصلاح نظام پرداخت یارانه، آسیبشناسی
Analysis of Subsidies Payment Condition in Iran with Emphasis on the Pathology of Government Policies of Reforming Subsidies Payment System
In recent decades, in order to Protect vulnerable groups, equitable distribution of income, stabilization of prices and protection of production Subsidies directly paid to part of the essential goods and services costs and Energy carriers but population growth, expansion of subsidized goods and services, consumption and trafficking increase due to high difference between domestic and international commodity prices led to great increase in size of subsidies in Iran. This paper aims to analyze the pathology of the government policy in subsidies reform. The results show a significant mismatch between the plan executers (government and people) and also indicate that objectives of plan (such as economic structural reform, energy consuming management and equitable distribution of income) have fundamental weaknesses. The plan has implemented in improper, because considering macroeconomic and its variables weaknesses government cannot design short, medium and long term Structural reform plan. Furthermore, predisposing factors has remained in an aura of ambiguity. The economy’s readiness to create optimal and efficient allocation mechanism, decreased and sometimes disturbed the price mechanism. According to the results Pragmatic, Quantity-oriented and Quality monitoring management is not desirable because the negative economic effects of the plan are more than its positive ones.
http://qjfep.ir/article-1-25-en.pdf
2013-09-09
97
120
Masoomeh
Zirak
masoumeh.zirak@ut.ac.ir
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی آثار اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانهها بر درآمدهای مالیاتی
از آنجاکه نحوه اجرای فاز دوم هدفمندسازی، میزان آزادسازی قیمت حاملهای انرژی و سهم بخشهای مختلف یارانهها هنوز بهطور دقیق مشخص نیست و همچنین آمارهای مورد نیاز کلان اقتصادی نیز بهمنظور بررسی آثار کوتاهمدت و آنی حذف یا کاهش یارانه بر درآمدهای مالیاتی کشور به هنگام نیست، بنابراین در این مقاله از الگوی خودتوضیح برداری (VAR) و برای تجزیهوتحلیل آثار متقابل پویا از تکانههای ایجاد شده از روشهای تجزیه واریانس خطای پیشبینی و توابع عکسالعمل آنی برای دوره زمانی (1391-1368) استفاده شده است. نتایج حاصل از برآورد توابع عکسالعمل آنی نشان میدهد که بهطورکلی کاهش یارانهها یا حذف آن (هدفمندی یارانهها) منجر به کاهش درآمدهای مالیاتی خواهد شد. همچنین، نتایج این توابع در مورد اجزای درآمدهای مالیاتی نشان میدهد که مالیاتهای مستقیم به قیمتهای ثابت پس از اجرای طرح کاهش مییابد و از سوی دیگر، اثر کاهش یارانه پرداختی به اندازه یک انحراف معیار در دوره اول باعث افزایش مالیاتهای غیرمستقیم و در دوره دوم سبب کاهش آن شده است و اثر آن در دورههای بعد خنثی میشود.
http://qjfep.ir/article-1-26-fa.pdf
2013-09-09
121
134
فاز دوم هدفمندسازی، درآمدهای مالیاتی، الگوی خودتوضیحبرداری (VAR)، واریانس خطای پیشبینی، توابع عکسالعمل آنی
Evaluating the Impacts of the 2nd Phase of Subsidies Targeting Plan on Iran’s Tax Revenues
Since the way by which the 2nd phase of Subsidies Targeting Plan is to be implemented, the levels of liberalization of the prices of energy carriers and the shares of different sectors in the total subsidies are not clear yet, and also due to the lack of up-to-date macroeconomic statistics required to study the immediate and short-run effects of the plan on Iranian tax revenues, in this article we have employed Vector Autoregressive Model (VAR) to answer the research question. At the same time, for the purpose of analyzing the dynamic interactional effects of the shocks created, we have resorted to the Forecast Error Variance Decomposition Functions (FECDs), as well as the Impulse Response Functions methods for the period 1987-2012. The results obtained from the Impulse Response Functions Method indicate that in general, the elimination or decrease of subsidies (i.e. targeting subsidies) would lead to a decrease in tax revenues. Moreover, as for the tax sub-parts, the results of the model show that the direct taxes in fixed prices would be decreased upon the implementation of the Plan. On the other hand, the effect of a decrease in the amount of subsidies paid has led to an increase in the indirect taxes as equal to one unit of standard deviation in the first period while it is assumed to result in a decrease of indirect taxes in the second period and is expected to be eventually neutralized in subsequent periods
http://qjfep.ir/article-1-26-en.pdf
2013-09-09
121
134
Second Phase of Subsidies Targeting Plan
Tax Revenues
VAR Model
Forecast Error Variance
Impulse Response Functions
Ahmad
Zamani
1
AUTHOR
Mahboubeh
Zamanian
2
AUTHOR
Reza
Omidi Pour
3
AUTHOR
Ayat
Zayer
4
AUTHOR