quarterly journal of fiscal and Economic policies
فصلنامه سیاست های مالی واقتصادی
qjfep
Literature & Humanities
http://qjfep.ir
1
admin
2345-3435
2345-3435
8
10.61186/qjfep
14
2345-3435
13
fa
jalali
1397
3
1
gregorian
2018
6
1
6
21
online
1
fulltext
fa
کاربرد روشهای مدلی و غیرمدلی به منظور ساخت شاخص ترکیبی پیشرو
An Application of Model and Non-Model Methods for Construction of a Composite Leading Indicators
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">شناخت چگونگی شکل‏گیری ادوار تجاری منجر به اتخاذ سیاست‏های کلان اقتصادی مطلوبتر در راستای ثبات اقتصادی و کاهش انحراف رشد اقتصادی از مسیر بلندمدت ‏می‏شود. تئوریهای اقتصادی راهنمای جامعی را برای اقتصاددانان در خصوص شناسایی نماگرهای مؤثر بر ادوار تجاری ایجاد می‏کنند. ترکیبی از نماگرهای پیشرو در شاخصهای ترکیبی ‏می‏تواند در دریافت سیگنالهای آتی از بخشهای مختلف اقتصاد سودمند باشد. ساخت شاخص ترکیبی مستلزم چندین مرحله است و باید در چارچوب غیرمدلی یا مدلی به کار برده شود. هدف از این مقاله معرفی روشهای مدلی و غیرمدلی ساخت شاخص ترکیبی پیشرو بهمنظور شناسایی شکل‏گیری ادوار تجاری ‏است. روشهای مدلی مورد استفاده در مقاله حاضر عبارت از مدلهای خودرگرسیون برداری، عاملی و مارکف سوئیچینگ هستند. از نتایج این مقاله می‏توان بیان کرد که رویکرد مدلی به دلیل معایب رویکرد غیرمدلی از جمله عدم لحاظ ویژگیهای پایداری متغیر هدف، عدم لحاظ تکامل نماگر پیشرو در طول یک دوره زمانی، در برنگرفتن اطلاعات مربوط به انحرافات کوتاه‏مدت از تعادل بلندمدت و ... دارای کاربرد بیشتری هستند.</span></span>
Understanding how the business cycle is formed leads to make more favorable macroeconomic policies in line with economic stability and a reduction in the deviation of economic growth from the long-term path. Economic theories provide a comprehensive guide for economists to identify indicators that affect business cycles. A combination of leading indicators in a composite index can be useful in obtaining future signals from different sectors of the economy. The construction of a composite index requires several steps, and a non-model or model-based approaches should be used for this process. The purpose of this paper is to introduce modeling and non-model approaches for developing a leading composite index to identify the formation of business cycles. The modeling methods used in this paper are vector autoregressive, factor and Markov switching models. From the results of this paper, it can be argued that the model approach is more applicable because of the disadvantages of a non-model approach, such as the use of short and long-term periods of time. Failing to consider the sustainability characteristics of the target variable, ignoring the evolution of the leading indicator over a period of time and the absence of information on short-term deviations from long-run equilibrium are some reasons to use the model approach more than non-model one.
ادوار تجاری, روشهای مدلی, روشهای غیرمدلی
Business Cycles, Model Methods, Non-Model Methods.
211
240
http://qjfep.ir/browse.php?a_code=A-10-434-10&slc_lang=fa&sid=1
زینت
گلی
zinat_goli@yahoo.com
10031947532846003504
10031947532846003504
Yes
دانشگاه علامه طباطبائی
فاطمه
فهیمی فر
fatemehfahimifar@gmail.com
10031947532846003506
10031947532846003506
No
علی
وحید شادور
vshadvar@yahoo.com
10031947532846003505
10031947532846003505
No
دانشگاه آزاد قزوین