:: دوره 6، شماره 23 - ( فصلنامه سیاست های مالی واقتصادی 1397 ) ::
جلد 6 شماره 23 صفحات 28-7 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل تعیین‌کننده ظرفیت جذب و نوآوری اقتصاد ایران (مطالعه موردی صنایع ایران)
سجاد برخورداری ، منصور خلیلی عراقی* ، مریم فتاحی
دانشگاه تهران
چکیده:   (3821 مشاهده)

 
بنگاه­های صنعتی کشور می ­توانند در ایجاد و توسعه ظرفیت­های نوآوری و به­کارگیری آن در فرایند تولید نقش بسزایی داشته باشند. در این مقاله، ضمن تحلیل وضعیت جذب و نوآوری در ایران، عوامل مؤثر بر میزان هزینه­های تحقیق و توسعه به عنوان شاخصی از ظرفیت جذب در صنایع ایران با استفاده از داده­های ترکیبی صنایع متوسط برای سال­های 1388-1392 و با به­کارگیری روش داده­های ترکیبی پویا (DPD) بررسی شده است. برای این منظور، کل صنایع کشور در قالب 23 صنعت بر اساس تقسیم­بندی کدهای دورقمی ISIC، طبقه­بندی شده است. نتایج این مطالعه نشان می­دهد که اندازه بنگاه­ها، بهره­وری نیروی کار، ارزش تولید و صادرات، عوامل تعیین­کننده فعالیت­های نوآورانه در بنگاه­های صنعتی ایران هستند. از این‌ رو، حمایت از آموزش نیروی کار توسط بنگاه­ها، ادغام بنگاه­ها و حمایت از افزایش اندازه بنگاه­ها، بهبود بسترهای تعامل بنگاه­ها داخلی با بنگاه­های خارجی، تشویق بنگاه­ها به سمت صادرات محور شدن و حمایت از فعالیت­های مولد توصیه می­شود.

واژه‌های کلیدی: نوآوری، ظرفیت جذب، اندازه بنگاه، بازدهی تولید، داده‌های ترکیبی پویا (DPD)
متن کامل [PDF 722 kb]   (996 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 23 - ( فصلنامه سیاست های مالی واقتصادی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها