ااین مطالعه به ارزیابی اثر نوع مالکیت بر صادرات در صنایع تولید وسایل نقلیه و حملونقل ایران پرداخته است. برای برآورد مدل اقتصادسنجی این مطالعه از تکنیک دادههای ترکیبی پویا و روش گشتاورهای تعمیمیافته دو مرحلهای (روش آرلانو و باند) استفاده شده است. دادههای ترکیبی مورد نظر با توجه به طبقهبندی استاندارد (ISIC) در کدهای 4رقمی مرتبط با صنایع تولید وسایل نقلیه و حملونقل برای دوره 1392-1384 شکل گرفته است. نتایج حاصل از تخمین مدل حاکی از اثر مثبت و معنادار مالکیت خصوصی بر شدت صادرات در صنایع تولید وسایل نقلیه و حملونقل ایران است. همچنین مشخص شد بهرهوری نیروی کار بر صادرات در صنایع مذکور اثر مثبت دارد. با توجه به اثر مثبت متغیر نسبت تعداد بنگاههای خصوصی به کل بنگاهها بر صادرات صنایع فوق، فراهم کردن زمینه ورود برای سایر بنگاههای خصوصی که قصد تولید و صادرات در صنایع تولیدکننده وسایل نقلیه و حملونقل را دارند، میتواند گامی بلند در جهت ارتقای تولید و تجارت خارجی در ایران باشد.
karampoor F, dehghani A, zayandeh roody M. The Effect of Private Ownership on the Export Intensity in the Manufacturing of Motor Vehicles and Transport Equipment in Iran
. qjfep 2017; 5 (18) :25-43 URL: http://qjfep.ir/article-1-502-fa.html
کرمپور فاطمه، دهقانی علی، زاینده رودی محسن. اثر مالکیت خصوصی بر شدت صادرات
در صنایع تولید وسایل نقلیه و حملونقل ایران
. فصلنامه سیاست های مالی واقتصادی. 1396; 5 (18) :25-43