:: دوره 4، شماره 13 - ( فصلنامه سیاست های مالی واقتصادی 1395 ) ::
جلد 4 شماره 13 صفحات 114-95 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر حکمرانی و عوامل اقتصاد دانش‌بنیان بر صادرات اقتصادهای نوظهور
فاطمه کیمیائی*، محمد ارباب افضلی
پژوهشگاه علوم انسانی
چکیده:   (5439 مشاهده)

بر اساس نظریه‌های جدید رشد اقتصادی و اقتصاد بین‌الملل بهبود شاخص‌های نهادی می‌تواند از طریق ایجاد فضای رقابتی و بازاری مطمئن و نیز کاهش هزینه‌های مبادلاتی موجب افزایش قدرت رقابت‌پذیری و توسعه صادرات گردد. بر این اساس هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر عوامل نهادی (حکمرانی) و مؤلفه‌های منتخب اقتصاد دانش‌بنیان (انباشت هزینه‌های تحقیق و توسعه، سرمایه انسانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات) و متغیر قیمتی (نرخ ارز) بر صادرات اقتصادهای نوظهور طی دوره زمانی(۲۰۱۳-۱۹۹۶) است. نتایج مطالعه که به روش داده‌های پانل انجام گرفته، بیانگر تأثیر مثبت و معناداری شاخص حکمرانی خوب بر صادرات است. همچنین مؤلفه‌های دانش (انباشت تحقیق و توسعه داخلی، انباشت فناوری اطلاعات و ارتباطات و انباشت هزینه‌های آموزشی به‌عنوان جانشین سرمایه انسانی) تأثیر مثبت و معناداری بر توسعه صادرات اقتصادهای نوظهور دارند. متغیر قیمتی نرخ ارز نیز تأثیر مثبت و معناداری بر صادرات اقتصادهای نوظهور دارد. بنابراین می‌توان بیان داشت مؤلفه‌های جدید تولید نقش تعیین‌کننده در توسعه صادرات اقتصادهای نوظهور دارد.

واژه‌های کلیدی: صادرات، حکمرانی خوب، تحقیق وتوسعه، فناوری اطلاعات و ارتباطات، سرمایه انسانی.
متن کامل [PDF 571 kb]   (2175 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/8/21 | پذیرش: 1395/3/26 | انتشار: 1395/3/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 13 - ( فصلنامه سیاست های مالی واقتصادی 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها