[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
اطلاعات آماری نشریه::
::
بانک ها ونمایه نامه ها

 

..
انجمن علمی اقتصاد اسلامی ایران

..
شبکه های اجتماعی




 
..
سامانه مشابهت یاب


 
..
:: دوره 5، شماره 18 - ( فصلنامه سیاست های مالی واقتصادی 1396 ) ::
جلد 5 شماره 18 صفحات 144-131 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر طرح سهمیه‌بندی بنزین بر تقاضای مصرف بنزین در شهر اصفهان
رضوان ترابی* ، منیر موحدیان عطار ، علیرضا فولادی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
چکیده:   (4383 مشاهده)

  ایران، نه تنها یک تولیدکننده عمده انرژی، بلکه یک مصرف‌کننده بزرگ انرژی نیز محسوب می­شود. جمعیت بالا، مساحت کشور و برنامه­های صنعتی و توسعه شهری همگی عوامل مهم بازار مصرف در کشور هستند و طبیعی است که کشور پهناوری مثل ایران مصارف متنوعی برای انرژی داشته باشد. به همین سبب سطح مصرف در ایران بسیار بالا است و به دلایل گوناگون بایستی از وضعیت کنونی نگران بود. رویکرد ایران در زمینه یارانه­های انرژی پیش از هدفمندسازی یارانه‌ها، رویکردی بس نامناسب و ضررده برای اقتصاد کشور بوده است. از یک سو پایین بودن قیمت منابع انرژی باعث اتلاف انرژی شده و بر اقتصاد کشور فشار گذاشته و از سوی دیگر یارانه­های غیرمستقیم به گونه­ای نامتعادل بین طبقات اجتماعی توزیع شده و کمترین سود را به طبقات آسیب­پذیر می‌رسانند. با توجه به این مطالب بررسی تأثیر هدفمندی یارانه‌های انرژی بر میزان تقاضای مصرف‌کنندگان در شهرهای مختلف کشور لازم و ضروری به نظر می‌رسد که این مطالعه اختصاص به شهر اصفهان دارد. در این مطالعه به بررسی این امر با استفاده از الگوی سیترا و همکاران (2012) پرداخته شده است. محاسبه کشش‌های تقاضا با استفاده از روشGLS محاسبه شده است. قلمروی مکانی مورد تحقیق شهر اصفهان و دوره زمانی موردنظر به صورت ماهیانه از فرورین سال 1384 تا شهریور 1393 است. نتایج در معادله تقاضای بنزین نشان می‌دهد که اثر متغیر قیمت خود کالا بر تقاضا منفی بوده که نشان می‌دهد قانون تقاضا رعایت شده است. از طرف دیگر ضریب قیمتی کالا منفی و کوچک‌تر از یک می‌باشد که نشان می‌دهد بنزین یک کالای ضروری می‌باشد. منطبق با نتایج، اثر ضریب ارزش افزوده واقعی بر تقاضای بنزین مثبت و معنادار بوده که نشان می‌دهد که بنزین یک کالای نرمال می‌باشد. همچنین نتایج نشان میدهد که متغیر مجازی هدفمندی یارانه‌ها که منطبق با افزایش قیمت و یک شوک قیمتی در بنزین می‌باشد، بر تقاضای کالا منفی و معنادار است که نشان می‌دهد هدفمندی یارانه‌ها و قیمت‌ها منجر به کاهش تقاضای سوخت در شهر اصفهان شده است.
 

 

  

واژه‌های کلیدی: هدفمندی یارانه انرژی، تقاضای مصرف بنزین، سهمیه‌بندی، شهر اصفهان.
متن کامل [PDF 482 kb]   (1463 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Torabi R, Movahedian attar M, Fouladi A. The Impact of the Subsidy Reform Plan on Consumer Demand for Gasoline in Isfahan . qjfep 2017; 5 (18) :131-144
URL: http://qjfep.ir/article-1-353-fa.html

ترابی رضوان، موحدیان عطار منیر، فولادی علیرضا. تأثیر طرح سهمیه‌بندی بنزین بر تقاضای مصرف بنزین در شهر اصفهان. فصلنامه سیاست های مالی واقتصادی. 1396; 5 (18) :131-144

URL: http://qjfep.ir/article-1-353-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 18 - ( فصلنامه سیاست های مالی واقتصادی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سیاستهای مالی و اقتصادی Quarterly Journal of Fiscal and Economic Policies
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645