:: دوره 12، شماره 47 - ( فصلنامه سیاست های مالی و اقتصادی 1403 ) ::
جلد 12 شماره 47 صفحات 66-41 برگشت به فهرست نسخه ها
رفتار توده‌وار کلان، اندازه شرکت و بازده بازار
مهدی کریمی ، محمد اصولیان* ، علی محمد عظیمی دیزج
گروه مدیریت مالی و بیمه
چکیده:   (862 مشاهده)
بررسی رفتار توده‌وار در بازار سهام به دلیل تأثیراتی که بر نوسانات و پایداری بازار دارد حائز اهمیت است. به همین جهت این پژوهش با تمرکز بر تأثیر اندازه شرکت‌ها و بازار با بازدهی‌های مختلف با استفاده از روش TV به تحلیل این پدیده می‌پردازد. استفاده از روش TV در این پژوهش به دو دلیل حائز اهمیت است: اولاً این روش برای شناسایی رفتار توده‌وار کلان مناسب‌تر است و جهت‌گیری جمعی معاملات سرمایه‌گذاران را بهتر ثبت می‌کند و دوما استقلال آن از مدل‌های قیمت‌گذاری دارایی‌ها باعث کاهش سوگیری‌های محاسبانی می‌شود. یافته‌ها نشان می‌دهد که رفتار توده‌وار در سهام شرکت‌های بزرگ‌تر نسبت به شرکت‌های کوچک‌تر بیشتر رخ می‌دهد که این موضوع به عواملی مانند سوگیری ارزش ذاتی، پوشش رسانه‌ای و ترجیحات سرمایه‌گذاران ربط داده می‌شود. شرکت‌های بزرگ‌تر توجه بیشتری جلب می‌نمایند که منجر به افزایش پوشش رسانه‌ای شده و این موضوع باعث وقوع بیشتر رفتار توده‌وار در سرمایه‌گذاران می‌شود. همچنین در این پژوهش رفتار توده‌وار در شرایط بازدهی بالا و پایین بازار مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد در شرکت‌های بزرگ و کوچک، با افزایش مقدار بازده مثبت و افزایش مقدار بازده منفی، میزان رفتار توده‌وار افزایش می‌یابد.
 
واژه‌های کلیدی: رفتار توده‌وار، رفتار توده‌وار کلان، اندازه شرکت، روش TV
متن کامل [PDF 1040 kb]   (206 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution ۴.۰ International License (CC BY ۴.۰) قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 47 - ( فصلنامه سیاست های مالی و اقتصادی 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها