:: دوره 8، شماره 30 - ( فصلنامه سیاست های مالی و اقتصادی 1399 ) ::
جلد 8 شماره 30 صفحات 45-27 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی غیرخطی اثر آموزش بر رشد اقتصادی ایران: رهیافت رگرسیون‌های انتقال ملایم
حکیمه آرامش ، مجید هاتفی مجومرد*
دانشگاه تهران
چکیده:   (2465 مشاهده)
در مدل‌های جدید رشد اقتصادی بر نقش سرمایه‌های انسانی تأکید ویژه ای شده است به طوری‌که آن را یکی از ارکان اساسی برای رشد و توسعه بر می‌شمرند. عموماً افزایش سطح آموزشی و مخارج آموزشی منجر به افزایش سرمایه انسانی شده که نهایتاً خود را در رشد اقتصادی نشان خواهد داد. هدف اصلی پژوهش نیز بررسی دو عامل سطح آموزشی و مخارج آموزشی بر رشد اقتصادی است. در این چارچوب آزمون تراسویرتا نشان داد که الگوی رشد از یک تابع غیرخطی لجستیک دو رژیمی پیروی می‌کند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی در هر دو رژیم دارای کشش مثبت و معناداری نسبت به تغییرات آنها دارد؛ هر چند که در رژیم دوم (نسبت به رژیم اول) از مقادیر آنها کاسته شده است. علاوه بر این برخلاف انتظار، سطح آموزش و مخارج آموزشی به جای آنکه اثر مثبتی بر رشد اقتصادی داشته باشند، در هر دو رژیم دارای اثرات منفی بر رشد اقتصادی هستند.
واژه‌های کلیدی: آموزش، رشد اقتصادی، رگرسیون انتقال ملایم، توسعه
متن کامل [PDF 1145 kb]   (521 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 30 - ( فصلنامه سیاست های مالی و اقتصادی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها